45 minutter i guitardrømmeland

Kurt Vile & The Violators, NorthSide, Red Stage

45 minutter i guitardrømmeland

Mens en stor del af NorthSide er samlet til en formodentlig fortrinlig koncert med The Minds of 99 på Blue Stage, har en noget mindre, men dog ikke ubetydelig skare fundet frem til Kurt Vile & The Violators på Red Stage. Sangeren, sangskriveren og ikke mindst guitaristen fra Pennsylvania nævnes ofte i samme åndedrag som The War on Drugs, som han har en fortid i. Han gik dog solo og var på et tidspunkt mere populær end sit gamle band, som dog synes at have overhalet ham med tiden – således var de sidste år at finde på NorthSides ene hovedscene, Green Stage, mens Vile altså må nøjes med den røde.

Det lader dog ikke til at bekymre hverken ham eller publikum. Vile virker ikke ligefrem som typen, der lefler for masserne med sine lange og relativt simple sange, hvor han over få akkorder talesynger ordrige tekster og brillerer med alsidigt guitarspil, både på elektrisk og akustisk, med masser af fingerspil, soloer og effekter. Han bliver bakket op af sine tre udmærkede musikere på guitar/keyboard, bas/keyboard og trommer, men der er ingen tvivl om, at det er Kurt Vile, der er stjernen i centrum.

Sangene går ofte i mid-tempo, og i længden bliver universet en anelse monotont, men der er også noget drømmende og inciterende over de repetitive rytmer, og mine fødder begynder nærmest umærkeligt at danse. Det samme gælder også en del andre ben omkring mig. Ikke mindst i "Wakin' on a Pretty Day" med en lang akustisk guitarsolo tilsat wah-pedal.

Jeg har kun oplevet Kurt Vile live en enkelt gang tidligere, tilbage i 2011 på VoxHall. Dengang virkede han til at have røget en stråhat før koncerten og lod til at være helt i sin egen verden. I aften fremstår han noget mere tjekket og får også takket publikum kort et par gange, om end han stadig agerer noget indadvendt under sine lange krøller. De 45 minutter og syv sange går hurtigt, inden vi er tilbage til hverdagen, eller hvad man nu skal kalde en lørdag aften på NorthSide.

Loading Zones

Jesus Fever

Bassackwards