Jeg har kneppet til den her sang

Suspekt, NorthSide, Blue Stage

Jeg har kneppet til den her sang

Anmeldt af Andreas Jensen | GAFFA

Northside Festival anno 2019 blev lørdag nat kl. 01 rundet af med folkefesten Suspekt. "Rundet af" er måske for passiv en beskrivelse af, hvordan Suspekt leverer varen. Blue Stage blev nemlig indtaget af den folkekære trio, der gennem alle årene har dyrket det grove, forbudte og beskidte, men også det glade, vilde, det liderlige og det sexfikserede. Denne gang havde de medbragt livesupport-instrumentering med percussion, trommer, bas og dobbelt elguitar. Vanen tro stod deres Mercedes som et alter midt på scenen, hvor Rune Rask dj'ede.

Dette setup, som fungerede upåklageligt godt, nærmest passede som fod i hose til Suspekts numre og lyd. Traditionen tro blev scenen løbende gæstet af flere af de velkendte ansigter fra den danske scene, hvor blandt andre Simon Jul endnu engang fik trykket den af på elguitar, mens Xander kunne give sit besyv med til blandt andet nummeret ”Hæld op” fra 2017-albummet 100% Jesus, hvor nærmest hele publikumsmassen kunne stemme i: ”Hæld op og ta' med / Hæld op og ta' med / Hun sigter på min pik, hun må vent' lidt / For jeg hænger med de drenge fra dag ét, så — / Hæld op og tag med / Hæld op og tag med”.

Suspekt udviste endnu engang publikumstække

Koncerten orienterede sig egentlig mere mod et ritual, en masseceremoni, eller i hvert fald en massiv fælles handling, idet samspillet mellem den band-udvidede trio Suspekt og opbakningen fra et vildt, svedigt og rappende publikum hele tiden var intenst, råt, varmt og knivskarpt.

Orgi-E, i bar overkrop, veltrænet og svedig, hoppede en tur ned til publikum, hvor han bundede den fadøl, han fik stukket i sin hånd fra en af de mange hænder, der ville ham. Dette skete i forbindelse med nummeret ”Proletar” fra albummet Prima Nocte fra 2007, hvor en del af teksten lyder: ”Jeg kan mærke en stigende trang til at flå huden af / Og vende lortet på vrangen for ikk' at strande som en ussel karl / Mellem folk badet i remoulade og pomfritter / Forstadens glitter og glamour blandet med dårlige snitter”. Dette er til at forstå, uden man nødvendigvis oplever verden sådan. Fordi dette nummer, såvel som egentlig alle andre, sprøjtes ud over publikum så tight og med en basrytme og instrumentering, der går lige i den krop, der er umiddelbar.

Trioens respekt for deres fans er tydelig, og det er nok rimeligt at påstå, at deres fanskare også udgør en anselig størrelse. I hvert fald at dømme ud fra fællesrap, engagement og fremmøde til denne koncert, som var på programmet på samme tidspunkt som den franske house-duo The Blaze, som spillede indbydende og varm elektronisk musik på Red Stage.

Selv personer, der ikke er direkte dedikerede fans af Suspekts tekster, er med på lyrikken (om end måske med en snert af ironi). Som for eksempel de to veninder, der stod på hver sin side af denne anmelder. De kunne i supplere hinanden i skiftevis tekstsupplerende rap ind over mig under nummeret "Kinky fætter" (Ingen Slukker the Stars, 2003), ”Jeg ka' gi' dig det, du drømmer og ku' tænk' dig / Strøm eller lænker, saml dine fingre / Og få dem alle sammen op i dit skræv / La mig smæk' dig, la mig slik' dig i din røv / Og la' os prøve det forbudt' og beskidt' / Om bag den busk, så ka' du sut' på min pik”. Offensivt, men forståeligt. Fordi i Suspekt regi er det som om, at det poetiske skær hele tiden giver genskin i det eksplicit seksuelle sprog.

Et skarpt sæt og servering af et suspekt repertoire og et festende publikum lukkede festivalen med manér. Et godt valg fra Northside Festivals side, som med undtagelse af enkelte bandbookninger havde disket op med et ganske tilforladeligt musikprogram dette år.