Madonna
Madame X

Personlighedsspaltning fra Portugal

Album / Universal Music
Udgivelse D. 14.06.2019
Nanna Frank

Det er tydeligt at høre, at inspirationen til Madonnas fjortende album, Madame X, er hentet fra hele verden. Den giver lytteren alt fra eurodance til latinamerikanske rytmer. Netop disse har den ikoniske sangerinde hevet med ind på baggrund af de sidste par år, hvor hun har boet i Portugal. Flere af sangene er endda to- eller tresprogede, når Madonna folder sit spanske og portugisiske ud.

Madonna forklarer, at ”Madame X”-karakteren har adskillige identiteter. Hun er en professor, hjemmehjælp, nonne og meget mere. På samme måde afspejler albummet flere personligheder. De 15 nye sange (18 på deluxe-versionen) kunne lige så godt komme fra hver sin kunstner og ikke blot en enkelt. Her viser den 60-årige sangerinde, hvor alsidig hun stadig er, men det gør desværre også, at det kræver et par gennemlytninger, før man forstår, hvor ”Madame X” egentlig er på vej hen.

Højdepunkterne er få, men unægtelig stærke. ”Crave” er strømlinet og virker næsten minimalistisk i forhold til resten af albummet. ”Medellín” giver eurodance-vibes oven på et velproduceret elektronisk beat, og måske er det netop derfor, at det er svært at sidde stille, når den svømmer ud af højttalerne. ”I Rise” åbner med aktivisten Emma Gonzalez' grådkvalte stemme, hvorefter en dybfølt, bestemt og stærk (om end autotunet) vokal viser, præcis hvorfor Madonna har haft en aktiv karriere i 40 år. Albummets sidste nummer står som et fyrtårn på et album, hvor lavpunkterne desværre brænder stærkest igennem ved første lyt.

På mange måder rammer Madonna ind i poppens tidsånd. Det har hun altid gjort i en eller anden grad. Og præcis, som sangerinden altid er uforudsigelig og overraskende – lander hun altid på fødderne. Også på Madame X.