Gillis birthday bash

Gilli, Tinderbox, Rød Scene

Gillis birthday bash

Anmeldt af Roy Juma | GAFFA

Gilli trådte ud på Tinderbox’ røde scene til solskin og applaus på festivalens første dag. Gæsterne var så småt i gang med at finde ind på pladsen, men pitten foran den efterhånden rutinerede danske rapstjerne var alligevel godt packed.

Gilli lagde ud med ”Tranquillo” og bevægede sig fra start af rundt på scenen, som om han hørte hjemme deroppe. Den første del af koncerten var præget af smil og dansen blandt publikum. Dj-pulten bag den danske rapper var blevet klædt ud som en kiosk, og på hver side af scenen var Gilli omringet af palmer. Strand-temaet spillede perfekt sammen med vejret, og efter den første håndfuld sange (blandt andre ”Holder Fast” med Hennedub og Lukas Graham på backtrack) var det tid til at tage elefanthuen på med sangen ”C’est La Vie”

Stemningen blandt og størrelsen på publikummet steg for hver sang – også i takt med, at MOLO-rapperen skruede op for tempoet og energien. ”Vi fik solen tilbage igen!” sagde Gilli, da solen igen skinnede ned på pladsen, hvorefter han kastede sig ud i ”Helwa” og en række MOLO-sange.

”Bølgen” fik for alvor publikum i festhumør. Især i pitten gav publikum den gas – moshpits, sing-along og arme i vejret. Ovenpå de fleste sange kvitterede Gilli med et ”uha”, men denne gang bad han om et ”orale” og mange flere, da han smækkede sangen ”Orale” på. Han fulgte op med ”Langsom”, som for alvor fik festen i gang, hvis den ikke allerede var startet for nogle af gæsterne.

”Kolde nætter” og ”Oui” drev festen videre. Node trådte frem på scenen til sidstnævnte, hvor han desværre sang lidt skævt, og de begge måtte tage nogle lavere toner – men det kan være svært at træde ind midt i en koncert og være fuldstændig on point. Hvad Node ikke leverede i det høje register, leverede han dog i energi. Der var sgu lidt mere gang i ham end Gilli selv, og efter ”Oui” ledte Node publikum i en fødselsdagssang til Gilli, der fyldte 27 på dagen. Det var et dejligt indspark, der kun bidrog til den gode stemning.

Gilli sluttede af med endnu en barrage af hits – ”Tidligt op”, ”Habibi Aiwa”, ”Rica” og ”Vai Amor”, som han valgte at spille to gange – det var der intet galt med. Publikum var godt packed helt op til lydteltet efterhånden, men der havde formentlig været mange flere, hvis han skulle spille lidt senere. Dette var ærgerligt for koncertens potentiale, men de gæster, der var til stede havde en fest, og der var smil på rigtig mange læber efter koncerten.