Udvandet åbent hus-arrangement i Eric Prydz' techno-katedral

Eric Prydz, Tinderbox, Magicbox

Dj og producer Eric Prydz, også kendt under kunstnernavnene Pryda og Cirez D, takker i 2008 nej til at indlemme sig i et svensk producer-kollektiv, der senere bliver til Swedish House Mafia, og efter i aften er det tydeligt at forstå hvorfor.

Prydz har været fraværende fra den danske scene i små otte år efter optrædener på Skive Beach Party i 2010-2011 og Sensation White i 2011. I mellemtiden har the fourth Swedish house mafioso that got away udbygget bagkataloget med udgivelser af svimlende kvalitet og variation. Radiovenlige akkordprogressioner samt ditto vokaler er som regel utilsigtede hændelser, så der er ingen grund til at forvente sing-a-long momenter som hos de svenske kolleger i SHM, når Eric Prydz skal forkynde technoens glade budskab til afslutningsfest på Magicbox.

Totaloplevelse fra undergrunden

Magicbox er fyldt til bristepunktet og opvarmet af Prydz musikalske samarbejdspartner Cristoph, inden scenens hovednavn lukker og slukker med en totaloplevelse af de store. Med hård tech house og techno smides publikum øjeblikkeligt ind i musikalsk trance, mens magien breder sig under katedralens laseroplyste hvælvinger med Primal V's overdådige "Afterlife" som soundtrack. Den højpotente "Juletider" får scenen til at eksplodere og "Rebel XX" flænser intensitets-boblen, der er blevet opbygget i Tusindårsskoven gennem tre dage. Det er dét materiale, fester er lavet af. De elektroniske åbenbaringer fortsætter mod en finale med titelnummeret fra albummet "Opus", en udgivelse som skabt til at teste cd-skivers bestandighed mod kontinuerlig afspilning.

Snæver undergrund affolker dansegulvet

En lang række numre er udeladt fra sættet. Hvorom der ikke kan forventes spilletid til skamspillede kommercielle tracks såsom "Call on Me", "Pjanoo" og "Allein", er der dog adskillige numre fra Prydz', Prydas og Cirez D's bagkatalog, der mangler inklusive "Everyday", "Mokba", "SW4" og "Dare U", specielt taget i betragtning af Prydz er en yderst sjælden gæst i Danmark. Disse tracks har formentlig kunnet holde publikum i ave, men generøsiteten ligesom publikumskontakten bliver holdt på et minimum. Der er, til manges skuffelse, for få af de melodiske progressive house-numre, der i første omgang har katapulteret Prydz til stjernestatus.

Tager man i betragtning, at Prydz, ifølge ham selv, aldrig forbereder mere end de to første numre af sætlisten, kan det virke mærkeligt, at den über-rutinerede skiverytter vælger at ofre sin halve forsamling for at holde musikken undergrund og specialsyet. Tech house og techno-braget på Magicbox er tydeligvis ikke for alle.

EPIC Prydz

Eric Prydz har siden 2012 turneret med showet "EPIC", der om en måned har premiere på sin sjette udgave under Tomorrowland. "EPIC" er next level. Det får alle andre tekniske set-ups til at ligne halv-tarvelige mobildiskoteker. Så selvom Prydz' Magicbox-optræden er en storslået oplevelse, er der stadig plads til, at det kan blive endnu mere episk. De 75 minutters spilletid er desuden også tydeligt i underkanten af, hvad Prydz' bagkatalog kan nå at udfolde sig på.

Kombinationen af undergrund-tracks og en ikke ubetydelig affolkning, som natten skrider frem, leder til, at Eric Prydz skaber et uforglemmeligt techno-brag på Magicbox, men det er på ingen måde alle, der omvendes til genren. For de, der har fået trampet igennem til det mest organiske og unikke sæt på dette års Magicbox, er der dog ingen tvivl om, at Eric Prydz snarligst ønskes tilbagevendt til kongeriget, gerne flankeret af "EPIC 6.0".