Spleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen!!!!

Spleen United, Roskilde Festival, Arena

Spleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen!!!!

Anmeldt af Simon Heggum | GAFFA

… var nogenlunde det, jeg skrev til min gymnasiekammerat under Spleen Uniteds pludselige genkomst på Arena scenen klokken to torsdag nat. For det var sådan, jeg havde det, og det tror sgu da fanden! At kortlægge vejen fra Spleens forrige – og legendarisk destruktive - koncert på NorthSide i 2013 frem til denne på Arena er en lang og interessant dokumentarfilm, der nok aldrig bliver lavet. Hvad der helt præcis skete internt i bandet, får vi nok aldrig styr på, men det endte i smadrede instrumenter, et helt andet band og en masse forvirrede fans.

Men der stod de altså igen – sågar i den oprindelige besætning, da trommeslager Jens Kinch og bas/synthesizer-mand Gaute Niemann var tilbage. Badet i effektivt lysshow fra opstillede rør så det ud til, at det hele nok skulle gå, selvom bandet blev lettere forsinket af noget, der lignede en defekt i lysshowet. Og efter fire stortrommeslag gjaldede signatursangen ”Spleen Utd.” ud over det feststemte publikum, der har ventet seks år på bandets genkomst.

Jeg havde været en smule skeptisk, da jeg hørte om gendannelsen første gang, for Spleen United har aldrig virket som et band, der bare lige sådan holder pause og bliver gendannet og tage på greatests hits-tour. Der har diskografien alligevel været for forskelligartet, udtrykket kompromisløst og medlemmerne for udskiftende, hvilket også gjorde, at jeg var i tvivl om, hvilken version vi fik af bandet. For kan den oprindelige Godspeed Into the Mainstream-opstilling spille de intense raveforløb fra School of Euphoria?

Svaret var et stort, rungende ”Ja!” i neon, og bandets sæt havde da godt nok en snert af nostalgi og greatest hits – men medlemmerne virkede oprigtigt glade for at være på ”hjemmebane” (det er tredje Arena-koncert for bandet), og især Jens Kinch i bar overkrop og den altid rastløst energiske Kasper Nørlund reddede det visuelle hjem. Skærm showet skal også nævnes – hvor den klassiske ecstasy-smiley dukkede op under ”Loebner” og et Kraftwerk-ansigt dukkede op under "μ"

Bandet spillede alle de store sange som ”66”, ”In Peak Fitness Condition” til ”Dominator”, og Bjarke Niemann holdt kontakten med et energisk publikum hele vejen igennem. Og musikmæssigt var der intet at sætte fingeren på. Bandet lød lige så tight, som da jeg så dem første gang på Odeon-scenen i 2006, og alle synths og maskinelle rytmer stod skarpe.

Det var nogle lidt sære valg, man kan undre sig over – som eksempelvis det lettere aparte danseshow under ”Loebner”, komplet med Kasper Nørlund i træningstøj. Det fungerede sgu ikke rigtigt. Sjovt at bandet også bliver ved med at bringe denne svage instrumentalsang i spil, men det har måske noget at gøre med det løjerlige Flaming Lips-sample og faktummet, at det er det tætteste, de nogensinde er kommet på at lave ren acid house.

Vi fik sjovt nok flest sange fra School of Euphoria, hvilket virker helt oplagt på den tid af natten, da pladen er væsentligt mere techet end de to andre, men også var lidt sjovt, da jeg tror, mange havde regnet med, at spillede mere fra debuten. Det kan undres, at bandet eksempelvis ikke spillede storfavoritten ”Gold Ring” i stedet for ”Bright Cities Keep Me Awake”. Men sådan kan man fortsætte i det uendelige.

For trods ventetid, sære danserutiner og Karate Kid på storskærm er et af Danmarks absolut mest sublime livebands tilbage. Det gjaldt, da de spillede Odeon og Arena to gange før. Og det gælder nu! Det slog de afsluttende ”Sunset to Sunset” (bandets bedste sang) og ”Suburbia” fast med store glowsticks i stedet for syvtommersøm. De tunge, spacy synths står på 66. Dette land er Spleen Uniteds, vi er bare gæster.

Velkommen tilbage drenge! Tak for det.

1. Spleen Utd.
  2. 66