Den perfekte Smukfest-entertainer

Robbie Williams, Smukfest, Bøgescenerne

Den perfekte Smukfest-entertainer

Robbie Williams er på papiret den perfekte Smukfest-entertainer. Han er festlig, folkelig og fornøjelig på den fede måde, han giver folk, hvad de vil have, men han er ikke plat og har herlig selvironi. Og så er han en forholdsvis god sanger og har et bagkatalog spækket med evergreens.

Alligevel kan han skuffe. Da han optrådte på Tinderbox for fire år siden, bød showet på alt for mange covernumre af nye og gamle hits, fra Queen over Jay-Z til Lorde, der virkede som for letkøbte måder at få publikum med – og helt unødvendigt, med alle de bangers, Robbie selv er ophavsmand til, sammen med sine sangskrivningspartnere.

Sådan er det heldigvis ikke i aften. Vi får godt nok også her adskillige coversange, men bortset fra en fantasiløs udgave af Queens ”We Will Rock You” tidligt i sættet, er fortolkningerne ofte yderst fantasifulde. For eksempel Shaggys ”It Wasn’t Me”, hvor Robbies band synger flerstemmigt a cappella-kor i bedste barbershop-stil. Og det meste af materialet er trods alt Robbies eget.

Showet begynder med melodien til Edward Elgars ”Pomp and Circumstance”, spillet over højttalerne tilsat en tekst om, hvor fantastisk Robbie er, også selvom han har været i rehab og udgav flop-pladen Rudebox – den, der angiveligt (det siger sangen dog ikke) blev solgt i stort antal til Kina, hvor den blev brugt som vejbelægning. Og om at han er kendt i hele verden, bortset fra i USA. Så er vi ligesom i gang, og da Robbie lægger ud med signatursangen ”Let Me Entertain You”, synger hele skoven med.

Robbie har medbragt et stort band med blandt andet den mangeårige sangskrivningspartner Guy Chambers som keyboardspiller samt tre korsangerinder, tre blæsere og en håndfuld kvindelige dansere. Bandet spiller fremragende, og danserne er dygtige. Robbies egen vokal er også ganske solid uden at overvælde, og han bruger alle tricks i showbogen. En kvinde på første række bliver udfordret til at fuldføre linjer i Robbies sange – hvis hun kan det, får hun en T-shirt og et møde med Robbie efter koncerten – og det kan hun.

En anden kvinde, Johanne fra Aarhus, bliver hevet på scenen og kurtiseret i en sofa under swing-klassikeren ”Something Stupid” (ifølge Aarhus Stiftstidende var det den selvsamme Johanne, som kom på scenen på Tinderbox), og så bliver hele bøgeskoven opfordret til at synge med på diverse hits af andre, som Robbie leverer korte uddrag af a cappella, fra Bon Jovis ”Living on a Prayer” over Amy Winehouses ”Rehab” til Bee Gees’ ”Staying Alive”. Og så hiver Robbie pludselig sin 69-årige far Peter Williams alias sangeren og stand up-komikeren Pete Conway ind på scenen til at fremføre Neil Diamonds ”Sweet Caroline” i duet med sønnike. Det er yderst underholdende, og det er tydeligt, at Robbie ikke har sit underholdningsgen fra fremmede, selvom faderens vokal er temmelig ordinær.

Heldigvis får vi også en stor del af Robbies egne velskrevne hits i gedigne versioner, såsom ”Monsoon”, ”Come Undone”, ”Feel”, "I Love My Life", ”Millennium”, ”Kids” med en af korsangerne i solid duet og ”Rock DJ”, den lidt mindre kendte "Hot Fudge" og til sidst de smukke ballader ”She’s the One” (egentlig også et cover, af World Party, men bedst kendt med Robbie) og ”Angels”. Og til allersidst, med mere selvironi, Frank Sinatra-klassikeren ”My Way”, hvor Robbie viser teksten på sin teleprompter – for sådan én har han, som de fleste stjerner – til kameraet, så alle kan synge med. En del tøjskift bliver det også til, og til sidst dukker Robbie op i dansk landsholdstrøje. Det samme trick brugte Ed Sheeran også i forrige uge i Odense, men det virker stadig.

Vi lod ham underholde os, og det gjorde han i stor stil, og hvis han kørte på autopilot, var han god til at skjule det. Han gav folk, hvad vi ville have, og vi elskede det. ”Hvis I synes, jeg var god, er jeg Robbie Williams. Hvis I synes, jeg var dårlig, er jeg Liam Gallagher”, slutter Robbie med endnu et bredt smil. Han er Robbie Williams.

Let Me Entertain You

Monsoon

We Will Rock You (Queen-cover)