GENTS
Human Connection

ANMELDELSE: Synthcroonerens lykkelige album

Album / Big Oil Recording Company
Udgivelse D. 11.10.2019
Jens Dræby

Noget af det værste, der kan overgå et individ eller en kunstner er at blive sat i bås med nogle, man ikke vil sættes i bås med. På den måde må både Gents og First Hate være frustrerede over at dele den nutidige danske bearbejdelse af synthpop med en smørret, mørk croonervokal. Med duoens andet album gør Theis Vesterløkke og Niels Juhl dog et hæderligt forsøg på flytte Gents ind i 90'ernes lydflader med stakåndede trommemaskiner og struktur over kitsch.

Stilen bliver lagt klar fra start med "Horrorscope", som blot er en af flere mærkeligt genkendelige sange fra en svunden tid. Den meget mekaniske percussion understøttet af kunstige strygere og med små stik af mikromelodier var definerende for overgangen til 90'erne, hvor Seals "Crazy" og Simply Reds "Stars" var nogle af de mere fremtrædende eksempler på denne altoverskyggende lyd. Samme lyd møder vi også senere på "Right on Time", dog med små skævvridninger, der samlet set gør Human Connection til en underholdende plade.

Juhls vokal er, som den skal være, mens dette langt mere er Vesterløkkes plade. Ligesom med sidste udgivelses "Brother", er det, når den nostalgiske producer står for hooket, at sangene fungerer bedst. Her har vi f.eks. singlen "Smoke Machine", der gynger af sted på en charmerende trombone og de eviggyldige synths. Højdepunktet for en rigtig Gents-fan må siges at være "Own Little World", også fordi der er lidt mere på spil i Juhls vokal, og det bløde guitarhook er medrivende som de mest kendetegnende Gents-sange.

Væsentligt mere spændende er dog et nummer som "Premature Decisions", der lyder som Vesterløkke i fri leg blandt de tidlige 90'eres dansemusik, som et langt Faithless- eller Moby-nummer, der ikke helt kommer til droppet, men bliver i ikke desto mindre stemningsfyldte himmelstrøg.