Kristine Hoelgaard
In the Elephant House

ANMELDELSE: Mainstream møder mindfulness

Album / Eget selskab
Udgivelse D. 13.09.2019
Christoffer Dall

Den 37-årige sanger Kristine Hoelgaard har skrevet musik siden sin tidlige ungdom, og flere af denne debutplades numre er blevet opfostret på diverse små scener rundt omkring Danmark, Europa, Storbritannien og USA. Det kan høres, for der hviler en særlig stemning af livserfaring over In the Elephant Houses 11 skæringer værd af melodisk pop, der formår både at blande mainstream-appeal og meditative mindfulness-vibes.

Musikken er let som en fjer og cirka lige så skarp. Alligevel har sangene en vis karakter og charme over sig, hvilket blandt andet kan tilskrives de små genreblandende finurligheder, der hist og her dukker op undervejs – et eksempel er de sporadiske elementer af electronica-inspiration. Særligt godt bliver det dog på sange som ”Bread and Butter” og ”The Time is Now”, hvor Hoelgaards iørefaldende, men til tider for ufarlige pop får lidt ekstra bid ved at indføre mere elguitar og et par labre spaghettiwestern-fraseringer.

Jeg tror, at det, der i sidste ende får In the Elephant House til at fungere, er Hoelgaards vokal og udstråling. Hun lyder livsklog, men stadig søgende, indsigtsfuld om end naiv. Det samme gælder for hendes tekstunivers, der kredser om det at være til stede og taknemmelig i verdenen. Jo, der er godt nok nogle numre, hvor balancen kapper over, og vi ryger lidt for meget over i det sentimentale, intetsigende eller fortærskede hjørne, men for det meste er Hoelgaard og hendes velspillende hold af musikere gode til at opretholde en tilfredsstillende ligevægt.

Hoelgaards debutplade klinger til tider tandløst, men den er stadig velsunget, velspillet, venskabelig og omfavnende. Hvem kan ikke godt bruge et varmt kram i lydform fra tid til anden?