Tove Lo
Sunshine Kitty

ANMELDELSE: Velkommen til popmusikkens dystre side

Album / Universal Music
Udgivelse D. 20.09.2019
Josephine Andersen

Hun er tidligere blevet kaldt Sveriges mørkeste popeksport, og der er da heller ikke meget klassisk, svensk happy-go-lucky-pop over Tove Lo. Sangerinden fra det nordlige Stockholm har siden sin solodebut i 2014 eksperimenteret med popmusikkens skyggeside, og på det nyeste album, Sunshine Kitty, rammer hun for alvor midten af skiven, hvilket der er to gode grunde til.

For det første kan den svenske sangerinde pille ved popgrænserne og præsentere et univers af melodier i mol og elektroniske elementer, der lyder nyt og sprødt og ikke som noget andet. Nummeret ”Sweet Talk My Heart” viser på flotteste vis, hvordan Lo forener sin egen musikalske identitet med den svenske pophitkultur og leverer et track, der er indbegrebet af nutidig pop - uden at være klichéfyldt.

For det andet formår Tove Lo at levere en helstøbt lytteoplevelse. Sunshine Kitty er et ægte album med en klar rød tråd igennem hele tracklisten, hvor særligt karakteren Mateo går igen. Der bliver fortalt en samlet historie over de 14 numre, og i en tid, hvor enkeltstående singler og mixtapes topper, er det forfriskende med en kunstner, der stiller krav til sit publikum og har noget på hjerte.

Tove Los nye musik er modstykket til den spartanske scandipopstil, der er dominerende i øjeblikket, og med sit fjerde studiealbum demonstrerer svenskeren sit ustyrlige talent for at udfolde popmusikkens mørke side. Sunshine Kitty er spækket med potentielle hits, som singlen ”Bad as the Boys” featuring finske Alma, den klubinspirerede ”Jacques” der er lavet i samarbejde med dj’en Jax Jones og undertegnedes favorit ”Mateo”, som producerlegenden Max Martin har været inde over. Det her er et af de bedste popalbum i 2019.