IAMJJ
Take It Slow on Me

Charmerende genrejonglør

Album / Mermaid Records
Udgivelse D. 01.11.2019
Christoffer Dall

IAMJJ’s musik er tidligere blevet beskrevet som symfonisk skizofreni, og den genrejonglerende unge kunstner med den imponerende rå og mørke stemme har også indrømmet, at kontraster regerer meget i hans liv. Jeg tror fuldt og fast på dette efter at have gennemlyttet IAMJJ’s andet studiealbum Take It Slow on Me. Ikke alle numrene er lige fængende, men til gengæld udgør helhedsindtrykket en underholdende, underfundig og omskiftelig lytteoplevelse.

Stilmæssigt er pladen svær at definere, og den præsenterer flere gange nogle æstetiske valg, man ikke er forberedt på at skulle besvare. Har du for eksempel nogensinde haft lyst til at høre en hybrid mellem The Doors og Chainsmokers? Nej, heller ikke mig. Hvad så med en EDM-venlig version af filmisk western-surf? Også her ville jeg normalt takke nej. Men for pokker, om ikke IAMJJ, borgerligt navn Jakob Stenfatt Jensen, er limen, der binder løjerne sammen, sådan at numre som ”Pumping Keiths (Club U Can Join)” og ”Sleepy Eyes” både lyder interessante, potente og kun lejlighedsvist for skabagtige.

Jensens ekspressive, rungende og vitterligt maskuline vokal er fantastisk musikalsk selskab. Særligt, når han dykker helt ned i sit dybe register for at levere sine moderat poetiske, men charmerende personlige tekster. Det er som at høre den fortabte blanding af July Talk og Ed Sheeran.

Take It Slow on Me efterlod mig med ønsket om lidt flere individuelt stærke numre, men gav mig også gaven af et spændende musikalsk møde, hvor værtens stemme alene er ens tid værd.