x
Da Phlake skrev et manifest om moderne dansk pophistorie

Phlake, Royal Arena, København

Da Phlake skrev et manifest om moderne dansk pophistorie

Anmeldt af Nanna Frank | GAFFA

Med ordene ”If you care about me now, Royal Arena” fra sangen ”Ouch” skyder Mads Bo Iversens distinkte vokal Phlakes koncert lørdag aften i Royal Arena i gang. Stående i et pink spotlys med sin makker, Jonathan Elkær, i ryggen, viser han fra første tone, at duoen er mastodonter på den danske popscene – og at de er kommet for at blive.

Med sig har duoen taget tre musikere på henholdsvis trommer, guitar og bas, som alle er placeret helt bagerst på scenen. Alle er iklædt tøj i lyse nuancer, hvilket komplementerer det minimalistiske scenesetup, som ligeledes er betrukket med lyst stof i aftenens anledning. Det er en strømlinet ramme, hvor musikken får lov til at tale for sig selv.

Og tale – det gør den. ”Velkommen til Phlake Festival” bliver vi budt efter to numre, og herfra går det kun en vej: Op.

Vi når nemlig kun fem numre ind, før de første gæster bliver budt velkommen. Benjamin Hav fra Benal råber hele arenaen op af stolene med sin hårdtslående stemme under ”Tænker på dig”, hvor Mads Bo Iversen deltager i sine respektive omkvæd, og derefter ”Air Tonight”, hvor et af opvarmningsnavnene, Emil Kruse, også er med.

Da Benjamin Hav og Emil Kruse træder ned fra scenen, forbliver den mørk, selvom musikken fortsætter. Mads Bo Iversen og Jonathan Elkjær har nemlig fundet deres vej op til øverste tribune allerbagerst i arenaen, hvor de i et gult lys fremtvinger gåsehud gennem rummet med en vanvittigt stærk vokalpræsentation.

At Phlake kan spille i Royal Arena så få år efter deres første udgivelse, viser præcis hvor kompetente og smittende de og deres musik er. Gutterne fra Phlake er uden tvivl nogle af de dygtigste musikere, vi har på den danske popscene i disse år. Deres sexede flødepop rammer hofterne hver eneste gang og gør, at det er svært at stå stille, når de først starter deres maskine. De emmer af tilbagelænet coolness og har gjort det fra dag et. Deres såkaldte ”rhythm & balls”-genre, hvor de kombinerer r&b og hiphop er stadig lige så relevant og velproduceret i dag, som det var i 2015.

Allerede efter de første to gæster føles koncerten lidt som en festival. Især på grund af, at hele fem mandlige musikere har varmet op for duoen. Her overrasker Phlake dog endnu engang. For vores gaveregn af gæster er slet ikke slut endnu. Jada, Emil Simonsen fra Suspekt og Jooks når også at sætte deres præg på aftenen. Stærkest står en mageløs udgave af Jadas ”Keep Cool”, hvor Mads Bo hopper med ind i den sidste bro, så vi bliver vidner til den måske bedste version af hittet – nogensinde.

Desværre formår Phlake ikke at fylde hele scenen ud, når det bare er dem. Havde det ikke været for både dansere og gæsteartister, ville koncerten have været en forholdsvis kedelig affære, hvor kun de mest hardcore fans ville få noget ud af det. Det er derfor bittersødt at erkende, at netop gæsterne er det, der tager koncerten til det høje niveau, en koncert i Royal Arena bør have. Det er da også kun, når gæsterne overtager, at Mads Bo går fra at være professionel og distanceret til at blive personlig og intim med sit publikum. Kun under kæmpehits som ”Pregnant” og ”The Rascal” – og den nye single ”Baby Steps” kommer Phlake ud over scenekanten og rammer sit publikum, hvor det føles allerbedst.

Vi blev lovet en festival, og en festival fik vi – og som enhver god af disse, starter den stille op. De første koncerter er de mest ædruelige, hvorefter festen indtræffer, og man rammer et peak. Hvis man er heldig, kan peaket holde helt til slut. I aften er vi ”heldigvis” i den situation, at en nøgen mand kravler op på sine venners skuldre sidst i showet – på den måde lader energien sig aldrig helt falde ned.

Om de velkendte festivalblues i så fald indtræffer i morgen, vides ikke. Mon ikke. Efter en så begivenhedsrig aften kan man ikke andet end at mindes magien og glæde sig til næste Phlake Festival.

Support: DJ Ary feat. KOPS, Soon, Emil Kruse og Artigeardit *****

Den århusianske dj, DJ Ary, står lørdag aften for at lægge den musikalske bund til de fire upcoming, danske, mandlige musikere, der har fået lov til at varme op for Phlake i Royal Arena. DJ Ary er vinder af Danish DJ Battle 2014, og han har siden været et velkendt ansigt i det danske natteliv. Iført trenchcoat og gemt bag sit store hår står hans fremtræden nærmest anonym hen, hvilket blot fanger endnu mere.

Første gæst, som betræder scenen i Royal Arena lørdag aften er danske Soon. Deres første ep har blot få måneder på bagen, men de bevæger sig, som om de har stået der i en menneskealder. Vokalen lyder præcis, som den skal, og barren er allerede sat højt.

Heldigvis formår KOPS at springe durk ind over barren og – som sædvanlig – charme sit publikum med kitsch dansetrin og en jysk dialekt. Og han har ligeledes nerver nok til at spille et endnu uudgivet nummer. Det lyder præcis lige så catchy og dansabelt som resten af den unge musikers formidable bagkatalog.

Dog føles det næsten som om, at Artigeardit og Emil Kruse bliver gennet hurtigt gennem deres sæt, som langt fra er lige så lange, som de første to artisters. De to unge rappere repræsenterer på fin vis, hvad der rører sig på den danske rapscene i disse år. Her må man gerne være lidt fortabt, gerne være lidt uregerlig og gerne have lidt ondt i hjertet. For et menneske, der elsker hjerte-smerte-historier, er denne lyriske udfoldelse og anerkendelse af fejltagelser en fornøjelse at være vidne til.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA