Tårnet svajede, men popkonstruktionen holdt

Tårn, Radar, Aarhus

Anmeldt af Nicklas Christensen | GAFFA

Arkivfoto

Denne lørdag aften er Atlas fyldt med rødvinsglas-bevæbnede veninder og eksorbitante, nyforelskede par, som på den ene eller anden vis har set deres snit til at bruge aftenens arrangement som affyringsrampe til et byturseventyr eller som klimaks efter en lang eftermiddags dagdrikkeri. Danseskoene og de lange kjoler synes i hvert fald at være paratgjorte blandt den unge publikumsskare. Dette er formentlig gjort i en higen efter at kunne slå sig løs og omfavne natten til en række af hits fra det bagkatalog af musikalsk lettilgængeligt og flyvsk pop-slash-indierock, der har bragt odenseanske Tårn så forholdsvist langt, og ikke mindst har givet dem anerkendelse og airplay på diverse radiostationer.

Koncerten i Aarhus er kvintettens sidste på en mindre efterårsturné til en række af landets største byer, og der er derfor lagt op til en løssluppen og ligetil afslutningsfest for såvel fynboerne selv som for publikum. Men før vi når dertil, skal stemningen, som et solidt bygningsværk, tilsyneladende stables fra bunden.

Som opvarmning på turen har Tårn haft Nikolai Noas minimalistiske, one-man keyboard-setup med på slæb, og arrangementet synes da umiddelbart heller ikke ligefrem at ordinere fest, high-fives og dansetrin. I stedet bliver publikum slæbt gennem den tungere ende af følelsesregisteret, ved hjælp af inderlige og autentiske tårepersere, som på fin vis bliver leveret fra den tidligere Magnolia Shoals-frontmands dybe røst og solide fingerspil. Noas sprogligt-jordnære og simple tekstunivers om dagligdagsdepression og knuste hjerter kontrasterer på fin vis med den imponerende, til tider grandiose vokal, som uden de store problemer omsvøber og udfylder lokalet. Det ellers dansehungrende publikum virker indtrukne og fastholdte, måske endda nogle døjer med en klump i halsen. Det lover godt for Noa, som indtil videre kun har udgivet ”På tid” som solist. ”Taberly” især er værd at holde øje med.

Der er altså en del at følge op på for Tårn og samtidig et tempo, der skal oppes gevaldigt, hvis den formodede popfest skal blive til noget. Og om måden at gøre det på er at efterlade et mærkbart 20-minutters tomrum mellem opvarmning og hoved-act, hvor stemningen daler og rastløsheden så småt indfinder sig, skal jeg lade stå usagt hen: men Tårn starter ud i bakgear.

Bandet lægger godt nok ud med flere skæringer fra deres nyligt udkomne plade Åbne cirkler, men numrene flyder sammen til en art grå masse af velspillet poprock, der aldrig for alvor forlader scenekanten eller rammer personerne foran startrampen, som ellers bestræber sig på at lade sig rive med. ”Farver og vanvid”, som både agerer åbningsnummer på albummet og til aftenens koncert fungerer udmærket, men både ”Ud ad mit vindue” og ”Stivner” virker en anelse uinteressant for Tårn og forsanger og omdrejningspunkt Erik Apollo, hvoraf sidstnævnte dog emmer af underspillet karisma. Det er veleksekveret, men materialet mangler karakter og kant. Mere Bestseller-tårn end et vist bygningsværk i Pisa. Stilrent, men meget lidt medrivende.

Men så er det som om, at bandet pludseligt får fat i et skelet, som de kan bygge videre på. På ”Frihed i forfald” smider Apollo den guitar, han hidtil har stået og fingereret med, uden det har tilføjet det store. Samtidig titter bassist Ida Urds nænsomme backup-vokal frem for første gang for alvor, og det gør noget. Om ikke andet så for afvekslingens skyld.

Den udmærkede afvikling bliver vekslet til en kraftfuld energiudladning på den sprudlende ”Under himmeltag”, og halvvejsmomentet i, hvad der senere skal vise sig at være et kun én times langt show, synes at ruske gevaldigt op i Tårn. Især guitarist Daniel Scheffmann tager tyren ved hornene og arbejder som en besat på at redde, hvad der hidtil har været en vaklende affære. Og det synes at virke. Med ekstremt vellydende mellemspil såvel som spiddende og aggressive soloer virker det som om, at han vækker sine medmedlemmer. ”Ingen holder dig” og dets hårdtslående trommer, accentueret af et publikum, der er vågnet op for alvor, og som kvitterer med taktfaste klapsalver, og hvad der må karakteriseres som aftenens mest spændende vokalarbejde af Apollo, holder momentum i live. Det samme gør ”Hvem vi to ku’ blive” og ”Omkuld”.

Aftenens højdepunkt finder vi i begyndelsen af kærlighedserklæringen og publikumsfavoritten ”Solskin over tage”, hvor Apollo med sin akustiske guitar inviterer til fællessang, og publikum prompte svarer igen med godt og vel halvandet minuts gåsehudsfremkaldende svar på tiltale. Det virker både autentisk og troværdigt, da Apollo efterfølgende ydmygt takker for opbakningen, og eneste rids i lakken er tanken om, at den form for publikumskontakt og medspil med fordel kunne være etableret fra første sang.

Noget overraskende, i hvert fald for undertegnede, proklamerer frontmanden efterfølgende, at Tårn kun har et enkelt nummer tilbage. Der er ellers masser af tid og plads til yderligere udfoldelse, men ak. Den høje intensitet fortsætter dog på ligeledes populære ”Du tror, du ser”, før Tårn forlader scenen til klapsalver en masse. Lige så hurtigt som scenen forlades, indtages den igen med en stille, smuk og rørende ode til Apollos egen mor på ”Den som alting drejer om”, før aftenen lukker med et decideret popbrag i form af ”Læber lyser rødt”.

Tilbage står grundplanen for en vellykket koncert, hvor første halvleg haltede, mens anden halvdel var mærkbart bedre. Tårn har åbenlyst styr på både musik og sangskrivning – konstruktionen til mere er tydeligvis til stede – og et yderst taknemmeligt publikum fik, hvad de kom efter. Tårn sluttede trods alt bedst, og så er det svært ikke at lade sig rive med af den sprængfarlige feststemning.

Setliste:

1. "Farver og Vanvid"

2. "Ud Ad Mit Vindue"