L.O.C. truede med at brænde KB Hallen ned – igen

L.O.C., KB Hallen, København

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Somme tider glemmer man, hvorfor L.O.C. er så stort et navn, som han er. Før han var storgrinende gæst i Natholdet og dommer i Voice-sangkonkurrencen. Før TDC solgte mobilabonnementer med “sangeren L.O.C.”. Før man kunne købe L.O.C.-sengetøj i Jysk. Dengang var der en 100-kilo tung B.A.N.G.E.R., der med dyb, melodisk stemmeføring og store aggressive armbevægelser satte Aarhus V solidt på danmarkskortet.

Bedst som de er ved at rive boligblokkene i Gellerupparken ned, tårner Liam O’Connor igen frem på scenen. Med et skudsikkert bagkatalog sat sammen med materiale fra et brutalt ærligt album viser han sig fra sin bedste, værste side.

Egentlig er det pissefrækt, at han på tourplakaten er portrætteret med en strøget tændstik. Som om han truer med at brænde KB Hallen ned – igen. Allerede i 2005 stjal han showet i den gamle hal som opvarmning for Xzibit, og har man set videoen til “Momentet”, ved man, hvordan han flåede hallen itu i 2011. Denne gang har han ladt tromlen med Ekkokammer, sit første rigtige nye album i fem år, og da det har delt vandene, er det spændende, hvordan koncerten skydes af.

Eksistentiel samfundsrevsende hudfletning

Efter opvarmning fra DJ Nick Coldhands fra Den Gale Pose, der får sneget den frække “Me So Horny” med gode gamle 2 Live Crew ind i mixet, bevæger L.O.C. sig mod scenen. Det er en såkaldt in-the-round scene, placeret midt i hallen som en boksering, og de taktfaste klapsalver, der næsten overdøver den klassiske arie, der bruges som indgangsmusik, minder da også om et bokseopgør.

L.O.C. slår korsets tegn og lægger ud med den aktuelle “Ny Religion”, der parres med “Marquis” fra Sakrilegium. Det er tungt, eksistentielt materiale, og man suges ind i hans samfundsrevsende hudfletning. Musikalsk er han flankeret af guitaristen Daniel Heløy og trommeslageren Michel Svane, der spiller på et roterende trommesæt, der kunne gøre Lars Ulrich misundelig. Den rockede lyd matcher de dystre elektroniske produktioner skabt i samarbejde med produceren Es. Det giver et lige så hårdt udtryk, som indholdet er i L.O.C.’s tekster.

Uforsonlig hårdhed punkteret af galgenhumor

Numre som den håbefulde “Momentet” og et par galgenhumoristiske vittigheder får lov til at punktere den uforsonlige hårdhed, men den første del af koncerten er ekstremt intens. Ikke mindst fordi L.O.C. i et forsøg på at komme hele salen rundt fremstår som en gladiator i ringen, der tramper omkring med kraven på frakken slået op som Eric Cantona før et flyvespark på publikum.

“De fleste af os har mødt hinanden, har vi ikke det?” siger han, da han endelig siger noget, og fortsætter: “Så hvis du kigger på din sidemand, ved du, at han eller hun er en lige så stor psykopat som dig selv.” Herefter går han over i “Testamente” hvorpå det lyder: “Det er den samme gamle fra intet til alt / Haters holdt vejret i håb om jeg faldt,” hvilket vel er lige så sandt nu som for syv år siden.

Et pusterum fra den alvorlige attitude kommer, da Nick Coldhands afløser musikerne og scratcher en stribe klassikere i gang. Produktionerne fra Rune Rask-æraen havde en anden groovende West Coast-lyd og sætter gang i festen, hvor improviserede dansekonkurrencer og småslagsmål opstår i den fadølsglade crowd. “Det føles næsten som at være tilbage på Stengade, dengang man gik op i det med rap,” griner L.O.C. og begiver sig ud julefrokosthymnerne “Drik din hjerne ud” og “Absinthe” og endda den bundsjofle “Sl!k”.

Rap med følelserne uden på frakken

Bandet returnerer til en akustisk version af, hvad Liam erklærer er hans Thomas Helmig-nummer, og lader “Undskyld” afsynge af publikum i stil med “Det er mig der står herude og banker på”. Dybest set er der vel jo ikke forskel på at synge “Jeg beder dig om at prøve at forstå” og “Her er er min pik, kan du tilgive den?” I al fald skråler salen med i vilden sky, men heldigvis kommer nummeret også i den rigtige version. “Undskyld So”, der jo er en tilsvining pakket ind i en undskyldning, går under huden på en anden måde i dag, for det fremstår endnu stærkere, når det rappes af en 40-årig mand med levet liv og ar på sjælen.

At L.O.C. rapper med følelserne uden på frakken bliver tydeligt, da de flås igennem den hårde “Drømmen er vores”, hvor han flænser danskheden og netop pointerer: “Nu si'r de, de vil rive blokken ned / Som om det ændrer noget, hvor vi' fra / Det herude poeter, de brænder sam' for åben skærm!” Fra samme blok kommer Marwan på besøg, og er der et øjeblik i koncerten, hvor L.O.C. sænker skuldrene, er det, når han smilende får lov at rappe på den vidunderlige westcoast-hymne “Århus V Veteran”.

Skuldrene forbliver sænket på vuggevisen “Abu Constantin”, hvor han synger til sin søn på dansk og irsk. Det er et ægte øjeblik, der viser, at L.O.C. kan noget smukt med inderlighed, som vi sjældent bliver lukket helt ind i. Hvor ville jeg ønske, at han lavede flere af de numre, for den dybe, hærgede stemme gør ham til en voldsomt vedkommende visesanger.

Voldsomt vedkommende afslutning

Vi nærmer os slutningen, og “Frk Escobar” leveres i en forrygende version, hvor guitaristen og trommeslagerens soloer pumper nyt liv i produktionen. Som nævnt i starten er bagkataloget af tårnhøj kaliber, men også de afsluttende “Ekkokammer” og “X” kommer til deres ret. Da linjerneKonger, vi' ikk noget for dig min kære / Ser du? Vi kapper hovedet af folk, til der sprøjter rosé op ad guillotinen” lyder, eksploderer konfetti ud over salen.

Hvor sangene i medierne har virket som bekendelseslitteratur, der skulle danne basis for sladderhistorier, bliver historierne om brud, der gør ondt voldsomt vedkommende på scenen.

Dermed sættes en blodrød streg under en medrivende koncertoplevelse. L.O.C. mødte publikum med åben pande i et show stort set uden gæster. Han viste både sine medaljer som femstjernet rapgeneral og sine ar på sjælen som menneske. Det var lyden af levet liv.

Ny religion

Marquis

Min