Wolfmother
Rock'n'Roll Baby

Stockdale leverer gang på gang

Album / 955288 Records
Udgivelse D. 29.12.2019
Alexander Hemstedt

Andrew Stockdale er i en konstant kreativ proces. Det er kun 14 måneder siden, at han udgav sit "soloalbum" Slipstream. Også det nye minialbum Rock’n’roll Baby udgives udelukkende digitalt, da Stockdale gerne vil mindske sit CO2-fodaftryk. Vi får syv numre med en samlet spilletid på 23 minutter.

Den første sang "Higher" starter med et typisk Stockdale-riff. Det samme gælder albummets andet nummer, "Rock’n’roll Survivor". Tekstuniverset i denne sang er en hyldest til rockmusikken fra 1960’erne og 1970’erne. Stockdale synger ”Stand the test of time it will”, og riffet minder utrolig meget om både Black Sabbath og ikke mindst Deep Purple.

Albummets stærkeste nummer er "Kick Ass". Sangens styrke er omkvædets synthesizer og keys. Her kan vi hurtigt tænke på fx The Doors. Selvom Andrew Stockdales musikindflydelser også på dette album er mere end tydelige, formår manden gang på gang at give sangene sit eget Stockdale-/Wolfmother-præg og er utroligt genkendelig i sin lyd, som han efterhånden i mere end 15 år har bevist. "Spanish Rose" handler endnu en gang om en ”gypsy-girl” – ikke så meget nyt under Stockdales-teksthimmel hér. Vi husker gerne "Gypsy Caravan" fra Victorious-albummet fra 2016. Sangen mangler dog intet og er endnu et bevis på den efterhånden unikke Wolfmother-lyd, Andrew Stockdale har kreeret.

Albummet slutter med "Freedom Is Mine" og "Special Lady". Begge numre har den typiske garage-rock-lyd og ikke mindst gode vibes. Mens "Freedom Is Mine" har en mere fyldig lyd, og Stockdales vokal har en smule vanskeligheder at overdøve instrumenterne, giver "Special Lady" mere plads til Stockdales vokal. Sangen er en velvalgt afslutning af albummet med en Daft Punk-lignende bro mellem omkvæd og vers. Guitarriffet er endnu en gang typisk Stockdale, og guitarsoloen har endda lidt tapping.

Alt i alt holder Stockdale et højt niveau. Produktionen er homogen, selvom alle syv sange er blevet indspillet forskellige steder og med forskellige musikere. Vi kan glæde os til at opleve disse sange live.