Eleven blev til læreren i Store Vega

Schoolboy Q og Jay Rock, Store Vega, København

Eleven blev til læreren i Store Vega

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Der findes næppe et enkeltstående rapcrew, der har haft større indvirkning på genren, end Top Dawg Entertainment (TDE) havde i 10’erne. Anført af Kendrick Lamar har det californiske label gået sin sejrsgang, med stærke indspark fra blandt andre Jay Rock og ScHoolboy Q, som lørdag aften gav dobbeltkoncert på Vesterbro.

Jay Rock ****

De to Lamar-protegés, som begge er en del af supergruppen Black Hippy, har været garanter for lige dele ægte og catchy hiphop, så det var med god grund, at forventningen sydede på det næsten udsolgte Store Vega. Klokken lidt over otte, næsten på slaget, var der tydelig begejstring at spore, da dj’en slog tonen an med ”Knock It Off” fra Jay Rocks 2018 album, Resurrection.

Vanen tro var aftenens dj en central del showet, og til aften var han mere levende end nogensinde. Under den J Cole-gæstede ”OSOM” var han liggende på pulten med en red cup og en joint i mundvigen og lod backingtracket flyde ud af højttalerne. Jay Rock var veloplagt og fik rappet sine tekster upåklageligt, som den rappers rapper, han er. Særlig stor var begejstringen hos publikum, da det ikoniske sample på ”Money Trees” lød, og Eastside Johnny kunne servere sine komprimerede verselinjer om livet i skyggen af de californiske pengetræer.

Sidste år spillede Jay Rock et energisk og intenst show i Pumpehuset, som immervæk er en smule mindre at spille op end Vega. Det statiske setup gjorde også, at Rock, til trods for glimrende mikrofon- og crowd control, virkede lidt lille til den store scene. Det lod dog ikke til at være afgørende for det feststemte og velvillige publikum, som både brølede med på Futures ”La Di Da Di”-interpolerende vers i sidste års Grammyvinder ”King’s Dead” og selvfølgelig sejrshymnen over dem alle, ”WIN”. Uden at blæse taget fuldstændig af hørte Jay Rocks koncert bestemt til blandt de bedre support acts, undertegnede har overværet til hiphopshows.

Sætliste

Knock It Off

The Bloodiest

ES Tales

Tap Out

Hood Gone Love It

Vice City

Money Trees

Troopers

Rotation 112th

OSOM

King's Dead

WIN

ScHoolboy Q *****

Uden at tage noget fra Jay Rock var det uden tvivl rapkollegaen ScHoolboy Q, som folk var kommet for at se. Han er ikke noget nyt syn herhjemme – han har lagt vejen hyppigt forbi Danmark, siden første gang han spillede for knap otte år siden. Det gjorde den californiske rapper da også selv opmærksom på flere gange i løbet af sit show, ligesom både Copenhagen og Denmark-referencerne sad i skabet koncerten igennem.

Det er helt tydeligt, at 33-årige ScHoolboy Q har læst sine lektier. Fra start var hans mikrofonkontrol knivskarp, og til trods for at beats'ene – især det nyere materiale fra CrasH – blæser ud, skar Q tydeligt igennem, modsat mange af de yngre rappere i gamet nu. For som Dirty Harry så smukt formulerede det i Magnum Force, skal en mand kende sine begrænsninger. Den læresætning materialiserede sig, når rapperen overlod sine rim og punchlines til publikum de steder, hvor han selv manglede luft og vidste, at vi ville have hans ryg. Det blev især tydeligt på numre som ”Dope Dealer”, ”Blessed” og publikumsfavoritten ”Studio”, hvor BJ The Chicago Kid fortsat har et af 10’ernes mest veltimede hiphopomkvæd, i min ydmyge optik.

Til hiphopshows i dag er det nærmest blevet kutyme, at musikken får lov at spille i 50 minutter, plus 10 minutters dj-sæt, hvilket betyder at mange artister forkorter deres numre og leverer mange sammenkogte medleys. Har man et omfangsrigt bagkatalog, er det forståeligt, men også lidt ærgerligt. Sådan havde Groovy Tony ikke valgt at gribe sin koncert an. Lige knap halvanden time spillede han, og der blev plads til tredje vers af blandt andre førnævnte ”Studio” og så selvfølgelig Kendrick Lamars vers på ”Collard Greens”. I de kondenserede streamingtider, vi lever i, hvor hitsingler sagtens kan vare mindre end to minutter, føles det som old-school respekt for håndværket at spille numrene i deres fulde længder.

Derfor var det også kun ekstra godt nyt, at Q kunne meddele fra scenen, at der kommer et nyt album fra hans hånd her i 2020. Det til trods for, at han for kun 10 måneder siden udgav føromtalte lp CrasH, og i en tid hvor flere af TDEs artister anklages for at være dovne eller i hvert fald ude af stand til at komme med ny musik, er det godt at se en mere etableret rapper som ScHoolboy Q være bannerfører for produktiviteten.

For med numre som ”JoHn Muir” og ”CHopstix” fra netop CrasH har Q ad flere omgange vist, at han er leveringsdygtig udi rapbangers, med benene solidt plantet i den klassiske raplevering. Det er musik, som fungerer live og på pladen, også selvom der ikke er de store overraskelser. Derfor var det også en lidt tom følelse, man stod med, da ”THat Part” lød over højttalerne tidligt i koncerten, og Jay Rock ikke hoppede på scenen og leverede sit vers fra Black Hippy-remixet. Den skuffelse nåede Q dog at kompensere for, og lidt til, og mod slutningen var det kun på sin plads, at crowden kunne eksplodere til lyden af ”Man Of The Year”s legendariske strygersample. Derfra var det bare at køre den hjem på rutinen fra den garvede skoledreng, som med endnu en teknisk kraftpræstation har bevist, at han ikke behøver at gå op i fuldt pensum.

Sætliste

Gang Gang

THat Part