The Gig

Broken Beats tilbage efter syv år – med otte sange

Album / Target Records
Udgivelse D. 24.04.2020
Kristian Bach Petersen

Efter syv års albumpause er der endelig nyt fra aarhusianske The Broken Beats, leverandører af skarp powerpop signeret af hovedmand Kim Munk.

Åbningsnummeret ”Eternity” er en smuk og smittende popsang, hvor Kim Munk, med romantisk glimt i stemmen, kommer igennem hele orkestergraven med strygere, klaver og catchy guitarriff. ”Close Your Eyes” er endnu en perle af et indie- og powerpop-nummer, hvor Kim Munks behagelige vokal understøttes af flerstemmigt kor. Diskrete synthtoner understreger den fjerlette tone i sangen, der bygger virkelig fint op. Samtidig er nummeret udstyret med et omkvæd, der leder tankerne hen på åbne sommermarker og publikummer med hænderne klappende over hovedet, hvilket er lige, hvad man har brug for i disse ærgerligt festival-tomme tider.

”Carried Away” sænker tempoet lidt og peger mere i retning af klassisk singer-songwriter. Igen er der kælet for korarbejdet på nummeret, der fungerer virkelig fint og understreger, at produktionen overordnet sidder lige i skabet på The Gig. Den akustiske ”Words Are Small” falder her lidt udenfor, idet den er langt mere rå og upoleret. En fin kontrast, men også en af albummets mindre inspirerede skæringer.

Tilbage i 2012 diskede The Broken Beats op med deres første julesingle, ”Christmas”, og sandelig om vi ikke på dette album, udgivet her i slutningen af april måned, får ikke bare én, men hele to julesange at slutte albummet af med. ”With a Little Love You Can Try” har et par år på bagen, men er den sjoveste af de to, med syntetisk snefald, manisk julelatter, bjældeklang og en melodi, der lægger sig ret perfekt mellem dansktop og indierock. ”Christmas on My Mind” fra sidste år er lidt mindre tight og plages blandt andet af det, der umiskendeligt lyder som en melodika-solo.

Ikke-AGF-fans bliver sparet for ”Fredensvang”, bandets ode til de lokale hviie, der udkom i slutningen af sidste år, så albummet strander lidt på blot otte numre. Ville det have været federe, hvis The Gig havde været en ep, og de to juleslagere var gemt? Måske nok. Men det er på alle måder dejligt at have Kim og hans Broken Beats tilbage i god form.