Perfume Genius
Set My Heart On Fire Immediately

Perfume Genius tøjler det flamboyante på koncentreret værk

Album / Matador Records
Udgivelse D. 15.05.2020
Jan Opstrup Poulsen

Amerikanske Mike Hadreas har i en årrække været et af de bemærkelsesværdige nye navne på artpop-scenen, hvor han som Perfume Genius har udforsket poppens lydflader i en flamboyant musik og ikke mindst har beskæftiget sig med kønsidentitet og seksualitet. På den facon er Perfume Genius i sync med sin generation og samtid. Hans udgivelser har dog også båret præg af selvterapi og en noget forceret tilgang til melodimaterialet, der har gjort hans sange lige arty nok. Men at Perfume Genius musik har været båret af en nødvendighed, har man aldrig tvivlet på som lytter, og hans musik er derfor per definition vedkommende, hvis man har mod på en musikalsk sansemættet oplevelse.

På forgængeren No Shape fik han bedre styr på den musikalske udformning, og med Set My Heart On Fire Immediately har han begået et bemærkelsesværdigt album, der i en forholdsvis dæmpet form lader ham fremstå som en fornem crooner, der går på opdagelse i musikhistorien. Den musikalske iscenesættelse er stadig en synthpop iklædt r&b. Men melodierne er blevet mindre kantede, hvilket har åbnet for en stor strøm af varme, hvor Mike Hadreas' vokal troner majestætisk i sin vekselvirkning mellem hviskende falset og formfuldendt croon.

Flere steder tilfører han sin sårbare artpop et mere massivt tryk med en underliggende guitarstøj, som i ”Describe”, der har en forførende og verdensfjern melodi. Her lyder Perfume Genius næsten som et shoegazer-band. Det er kendetegnende for albummets sange, at de gerne peger i flere retninger, men på forunderlig vis samles som et værk. Der er også en mere ukompliceret glæde ved kærligheden at finde på albummet, som ”I Without You”, der drypper af 60’er-pop i en besnærende og enkel melodi. Det er rendyrket pop, der bliver toppet op på ”Jason”, med Mike Hadreas med en papirtynd vokal, der står i drømmeskæret.

Men der bydes også på masser af power på albummet, hvor melodien går efter den direkte konfrontation i ”Nothing at All” og ”Your Body Changes Everything”, som begge emmer af desperation. For Perfume Genius er det ikke bare en behagelig leg på trods af, at han nærmest overgiver sig til det uforpligtende dansegulv i ”On the Floor”.

Skåret ind til benet er Set My Heart On Fire Immediately en smuk åbenbaring, der giver plads til de modsatrettede følelser i en række overbevisende numre. Lyt bare til ”Just a Touch”, der på smukkeste vis indrammer kernen i albummets sange.