Eksperimenter og orgasmiske åbenbaringer under hjerternes fest

Takykardia featuring Selma Judith, Prxjects Stage @ Home, Heartland Festival 2020

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Vokalist Luna Matz og David Nedergaard bag Prophet-synthen flankeres i eftermiddagens konstellation af Selma Judith på harpe samt backingvokal. Det musikalske samarbejde lover allerede inden koncertstart godt. Trioen Takykardia, der i dag stiller op i formindsket holdopstilling, blander trip-hoppens uforudsigelighed med eksperimenterende electronica og en enigmatisk vokalist. Læg dertil Selma Judith, der med en forkærlighed for harpeklang og kun en lille håndfuld tracks ude allerede er på vej til at slå sig fast i kongeriget gennem et spændende repertoire, der blander r&b med mere eksperimenterende indslag.

Organisk og orgasmisk smeltedigel

Spritnye “Poor Little Anxious Me” danner med sin udvidede spilletid på seks minutter den naturlige rygrad i koncerten. Den musikalske alliance mellem Takykardia og Selma Judith fungerer intenst og leverer en oplevelse, der slår benene væk under én, og som man som anmelder ikke havde set komme.

Koncertens ni minutter bevæger sig fra luftige harper i skyen til dommedags-bigbeat-rave i en Sahara-oase overfyldt af fatamorganaer og trolddom. Det orientalske islæt rammer de både halv- og hel-episke skalaer, inden harpe-anslagene får lov til at tone ud. Samspillet former en type out-of-this-world synergi, der både er orgasmisk og avantgarde – profan og gejstlig – klassisk og moderne.

Musik, der tør udfordre

Takykardia tør udfordre musikken med alternative skalaer og aparte indslag, der bryder med forudsigelige kompositionsstrukturer. Samspillet mellem Matz og Judith rammer vokal uniformitet og forstærkes af den digitale stortrommes møde med barok harpeklang.

At hornbriller og det økologiske charcuteri ikke i år er en del af Heartlands DNA forhindrer på ingen måde, at hjerternes fest kan iføre sig avantgarde-klæder, der emmer af lige dele Vita Andersen, barok finkultur og en indløst billet på Thorvaldsens.

Med en optræden på Heartland og et bandnavn, der betyder "høj puls", står ordspillene nærmest i kø for at komme til. Forventningens glæde strømmer allerede frem ved forhåbentlig snart igen at skulle brokke sig over ubarmhjertige barpriser, overdøvende snik-snak iblandt publikum og utilstrækkelige toiletforhold. Takykardia feat. Selma Judith har alt andet lige kun givet et større afsavn, nu hvor kalenderen snart siger sommer, og artister endnu må afvente at kunne skrifte overfor en større forsamling med en kollektivt stadigt stigende puls, hvor ånd, legeme og sjæl kan gå i ét.