x
Jehnny Beth: To Love Is To Live

Jehnny Beth
To Love Is To Live

Genrevridende debut fra Savages' frontfigur

GAFFA

Album / Caroline Records
Udgivelse D. 12.06.2020
Anmeldt af
Nanna Frank

10’erne var fuld af succeser for det britiske punkband Savages, da de bragede gennem lydmuren med deres post-punkede støjrock. At forsanger Jehnny Beth nu fortsætter denne succesrejse på sit solodebutalbum To Love Is To Live er derfor ikke overraskende.

Her lægger den distinkte vokal og de frembrusende melodier sig i skøn forlængelse af det univers, Savages har sejret i. Som soloartist formår Beth dog at skubbe rammerne for de kendte genrer. På albummets 11 numre ender vi i både industriel rock, elektronisk pop, charmerende jazz, klaverballader, gotisk pop og benhård punk.

Allerede fra åbningsnummeret ”I Am”, som nærmest er et lydbillede fra en science-fiction-film, står det klart, at Beths sololyd er hvileløs og uden regler. Som et soundtrack til en forvirrende og gribende film, vi ikke har fået lov til at se. Musikken kredser om emner som seksualitet, identitet, lyst og skam, mens den vandrer mellem at være frembrusende og tilbageholdende, stærk og sårbar. En rodebutik sat i snorlige orden.

Camille Berthomier, der er Jehnny Beths borgerlige navn, har kreeret et album, man ikke bare sætter på som baggrundsstøj til aftenens aftaler. Det kræver sin lytters opmærksomhed helt fra start, for det er svært at pege helt på, hvor hun er på vej hen. Sikkerhedsselen skal spændes, og så må man forsøge at følge med.

Først på ”I Am”, der starter med at proklamere, at Beth er nøgen hele tiden. På ”Flower” med sin dominerende, computerkontrollerede trommemaskine og historien om kærlighed og lyst – en ode til en kvindelig ansat på Beths stambar. På ”We Will Sin Together”, hvor Beths franske dialekt er til at spotte og hjælper til at bløde den industrielle stemning op på et ellers gennemtænkt popnummer. På ”A Place Above”, hvor skuespiller Cillian Murphys bløde røst læser et digt op og hiver albummet ind i spoken word-genren. På singlen ”I’m the Man” med sit autotunede angreb på toksisk maskulinitet lagt hen over en industriel, larmende rock. Og sådan fortsætter det hele albummet igennem.

Albummets højdepunkt ligger i nummeret ”How Could You”, hvor Beth virkelig omfavner sin punkede baggrund i selskab med Joe Talbot fra Idles. Skiftet mellem råbene og vreden og de sagte øjeblikke skaber en noget så fin balance, der hiver albummet i mål.

Intensiteten og vreden er kun afbrudt af ”The Rooms” og ”French Countryside”. På sidstnævnte er vi endda på besøg hos Jehnny Beths hjemstavn i Frankrig.

To Love Is To Live er en stærk debut fra en stærk sanger. Albummet står som et fuldendt værk, hvor hvert nummer glider over i det næste. Som et fantastisk soundtrack til en følelsesladet og actionfuld film, der viser, hvor talentfuld og musikalsk intelligent Beth er som kunstner.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA