Kå: Dum Flex

Dum Flex

Viser Kå vejen?

Album / Playground Music
Udgivelse D. 26.06.2020
Esra Koca

Vi kender KÅ for hans succesfulde blanding af hiphop og electrobeats, bedst eksemplificeret på sidste års ep Skybrud. På sit debutalbum DUM FLEX leger han med forskellige lyde, og inspirationskilderne i hans hiphopunivers er mange. Eksempelvis tager KÅ skridtet i klubrappens verden på tracket "Kom gennem", hvor han skråsikkert synger: ”Ja, det her er, det er mig / Kom bare, kom bare, for vi tager den hele vejen!”. Selvom KÅs lyd klæder ham, er der dog bump, der forhindrer, at han tager den hele vejen.

Åbningstracket og en af albummets singler, "Endnu en", er en stærk indledning på albummet. KÅs flow virker næsten atypisk aggressivt for hovedpersonen og giver associationer til grime, rytmikken bølger, og man holder næsten vejret i den flydende ordstrøm, som han her mestrer til UG. På lydsiden er der samtidig tale om en af de mere interessante produktioner, hvilket måske ikke er tilfældigt, da tracket er blevet til i forlængelse af en rejse til Indien, hvor han hjemvendte med en masse inspiration i baggagen.

Mens det for ovenstående tracks er karakteristisk, at KÅ når i mål med at lave iørefaldende numre, er der andre tracks, der ikke slipper gennem nåleøjet. Og det er i de tilfælde, hvor KÅs tekster ikke kommer til at blomstre helt. Et eksempel herpå er tracket "Distance", der kunne være en rappers dybfølte svar på en kærlighedserklæring, som i stedet drukner i lyden, hvor den tiltænkte melankoli, som lurer under overfladen, aldrig formår at ramme. Et andet tilfælde er titelnummeret "Dum Flex", hvor beatet er monotont, og KÅs fremtoning tilsvarende er for tilbagelænet og farveløst drevet, så uoriginaliteten i omkvædet, der bl.a. inkluderer ”Brug din krop, yeah / Lad mig se dig boppe til den sådan her” springer i øjnene (eller ørerne).

KÅ er ikke alene på sin vej, og han har et godt øre for gæster og ved, hvem der kan komplementere hans lyd. På den elektroniske "Føles godt" er både KÅ og gæsten Emil Kruse i rigtig god form på et nummer, der, ja, føles godt, og på den catchy og nærmest undertonet housede "KLAR" svøber de to herrer KÅ og gæsten Tobias Rahim sig elegant om øret på lytteren.

KÅ har med DUM FLEX leveret et stabilt album, hvor han har eksperimenteret med sin lyd med vellykkede produktioner og interessante ørehængere. Desværre er der også tilfælde, hvor dette sker på bekostning af de mere tankevækkende og dybfølte tekster, der mister deres shine.