4 Guys from the Future
Arches

Melodisk og let melankolsk indiepop fra nutiden

EP / PonyRec
Udgivelse D. 23.10.2020
Ole Rosenstand Svidt

Det danske indiepop/rock-navn 4 Guys from the Future har nu udgivet plader i et årti og gradvist bevæget sig fra et eksperimenterende til et mere tilgængeligt udtryk– og består nu, trods navnet, kun af ét medlem, sanger, sangskriver og musiker Bjarke Porsmose. Efter tre album er han nu klar med en ep med fem sange, der kan betegnes som indiepop med kærlighed som et gennemgående tema.

De to første sange, ”Spin Away” og ”A New Life” er forholdsvis langsomme og yderst melodiske, men har samtidig en melankolsk undertone rent musikalsk, hvilket står lidt i kontrast til de positive tekster. ”Spin Away” handler om at gå ud i foråret helt bogstaveligt og er præget af et diskret, stemningsskabende kor og nogle fantasifulde markeringer på trommerne ved Mads Forsby, mens ”A New Life” er kendetegnet af elegant marimbaspil, prikkende synth og rummer omkvædslinjen ”When I close my eyes / You’re near me / When I close my eyes / A new life begins”.

”You I Want” er anderledes funky med fængende guitar, programmerede trommer og en tekst om at gå fra singleliv med one night stands til ægteskab. ”Kids” fortsætter i det dansable hjørne med fin gæstevokal fra den afrikanske sangerinde Miss Ndirangu, mens det afsluttende, drømmende ”Beneath the Arches of the World” byder på smægtende saxofon og delvis computervokal, hvor Bjarke Porsmoses solide stemme ellers ligger tydeligt fremme i lydbilledet i de øvrige numre.

4 Guys from the Future lyder måske ikke ligefrem af fremtiden, men i den grad af nutiden på en solid ep – og så glæder vi os ellers til et helt album.