Søren Huss med Copenhagen Phil
En helt almindelig koncert

Stemningsfuldt livealbum fra en ikke helt almindelig sangskriver

Album / Universal Music
Udgivelse D. 30.10.2020
Ole Rosenstand Svidt

Tilbage i januar 2020 gav Søren Huss fire koncerter med symfoniorkesteret Copenhagen Phil i Konservatoriets Koncertsal. Ni af sangene er nu blevet samlet på et livealbum, som understreger, hvor godt Huss’ viseprægede sange egner sig til fuldt orkesterakkompagnement.

I forhold til originaludgaverne er der ikke lavet meget om på sangene. Der er ”blot” lagt forholdsvis diskrete orkesterarrangementer på de fleste numre, med elegante strygere og blæsere de helt rigtige steder, hverken for meget eller for lidt – eller for eksempel en tværfløjte i andet vers af ”Postkort”. ”Et helt almindeligt liv” adskiller sig med en længere intro og en ditto outro, og så kommer der lidt mere smæk på orkestret i de to mest tempofulde numre, ”Romantikerens kile” og ”Et hav af udstrakte hænder”.

Søren Huss’ stemme er heldigvis i god form på det meste af albummet. Huss holder sig i det dybere leje på de fleste sange, og det klæder ham. Vokalen er dog lidt presset i første vers af ”Et hav af udstrakte hænder”, og det kommer som en lise, da han går lidt ned i registret, når første omkvæd sætter ind, samtidig med at musikkens intensitet bliver svagere, hvilket også er en ganske effektfuld nytænkning i forhold til originalversionen. I andet omkvæd er Huss oppe i et højere leje, men har fungerer det heldigvis.

Først og fremmest understreger albummet dog Huss’ evner som sangskriver. Udgivelsen har fokus på de nyere af hans solosange fra de to seneste album – plader, der viser Huss som en tænksom og tilfreds mand og far midt i livet. ”Undertiden”, en ballade til datteren og hendes udvikling gennem årene, er et rørende højdepunkt – sangen, der er inspireret af Benny Andersens digt ”Livet er smalt og højt”, har kvaliteter, der fuldt fortjent har sendt den ind i den nye udgave af Højskolesangbogen, som udkommer til november.

Visse ting trækker dog ned på udgivelsen. Det forvirrer, at der kun er klapsalver på halvdelen af sangene, og sidste nummer, ”Mig og mine tanker”, fader tilmed ud – det giver jo ikke ligefrem koncertstemning. Det er dog småting på en stemningsfuld udgivelse fra en af vores helt store sangsmede. Og til foråret giver han efter planen atter koncerter med orkester – denne gang Danmarks Underholdningsorkester.