René Sascha Johannsen
Lukas Graham: 7 Years

En melodisk fortælling om succes og den hårfine grænse mellem drømme og mareridt

Film / Sonntag Pictures
Udgivelse D. 05.11.2020
Katja Sidenius

7 Years of Lukas Graham er en dokumentarfilm instrueret af René Sascha Johannsen, som også har lavet musikvideoen til hittet ”7 Years”. Gennem syv år følger instruktøren bandet med sit kamera; fra spillesteder på staden til propfyldte arenaer i staterne. Det er de færreste bands, som bevæger sig ud på en rejse, der minder om Lukas Grahams – men hvilke konsekvenser har det at få opfyldt sine største drømme? Det får publikum besvaret på det store lærred.

Dokumentaren består af flere lag, hvilket afspejler Lukas Forchhammers personlighed og pilgrimsrejse. På mange måder er han en troende, som valfarter til et helligt sted. Han tror på bandets melodier og sangtekster, hvilket fører til musikbranchens Mekka: Hollywood. I L.A. rækker tro dog ikke langt, og snart udvikler utopien sig til en dystopisk nutid.

Busture, hotelværelser og søvnmangel er nok ikke det første, man tænker på, når man forestiller sig at være på turné i USA. Det er dog hovedsageligt, hvad rundrejsen består af. Millioner af visninger på Spotify betyder strammere rammer for den næste single, millioner af fans slæber en drænende idolisering med sig, mens millioner på kontoen mister sin betydning helt. Man bevæger sig hurtigt væk fra musikkens lys og mod popularitetens mørke. Uden hverken drama eller medlidenhed fokuserer instruktøren linsen på succes og ens ret til at redefinere dens betydning.

Soundtracket symboliserer på mange måder udviklingen af filmens hovedtema og hovedperson. ”7 Years” starter som en sang om tab, som bliver til en hitsang, som bliver spillet til hver eneste koncert. Den går fra at repræsentere smerte til drømmeopfyldelse til banalitet. Når Lukas selv bliver far, tager han afstand fra branchens ræs, får øje på en ny utopi og sætter sejl. Denne åbenbaring kommer til udtryk i hans sangskrivning såvel som i hans modenhed.

Den visuelle side af dokumentaren er også stærk, præget af symboler og intimitet. Poolen i Hollywood står til rådighed for eftertanke og transformation. Når Lukas springer i, vender han tilbage som et genfødt menneske, med idéer, der revolutionerer karrieren. Transportmidlerne virker til gengæld ofte indelukkede, selvom bandmedlemmerne kører rundt i gigantiske tour-busser og limousiner. Det er typisk dér, hvor realiteten synker ind: der er langt til det næste venue, familien er tværs over Atlanterhavet, og forbindelsen er dårlig.

Filmen får premiere i en tid, hvor koncerter har været sat på pause i historisk lang tid. Spillesteder lider, mens hele verden hungrer efter at stå tæt sammen om musikkens helende kraft. Med sine kvalitetslydoptagelser er filmen nok det tætteste, vi kommer på en koncertoplevelse lige nu. Det ligger der en vis tristhed i, for selvom Lukas Grahams elektriske præstationer og publikums energiske samvær går ud over skærmens grænser, så er det stadig en skygge af virkeligheden.

7 Years of Lukas Graham er en smuk fortælling om livets realiteter. Bandets legendariske fremgang, frontfigurens dannelsesrejse og filmproduktionens længde er præstationer i sig selv. Som tilskuer kommer man ikke blot bag om verdens største scener, men også helt ind på en mand af mange facetter. Man bliver mindet om, hvor terapeutiske koncertoplevelser er, og hvor stor en rolle musikken spiller for både krop og sind. Om man vælger at se filmen for kunsten, plottet eller karaktererne, så kan man forberede sig på en særdeles rørende rutsjebanetur.

Filmen har premiere 5. november over hele landet. Spilletid 78 minutter.