WhoMadeWho
Synchronicity

Forgabt i maskiner

Album / Kompakt
Udgivelse D. 13.11.2020
Jens Dræby

Der er ikke meget tilbage af vokalen på dette opsamlende album af kollaborationer med dj- og producertalenter som Frank Wiedemann fra Howling og Michael Mayer. Musikken er techno i sin reneste og mest velansete form, og kigger man på pladeselskabet bag, er det intet under. Kompakt har alle dage været leveringsdygtige i korrekt techno, og derfor er Synchronicity kun for tilhængere af genren, der står i stærk kontrast til meget det vilde, festlige og rockede WhoMadeWho.

Det er svært at have ret meget imod sange som "Shadow of Doubt" med Adana Twins eller "Peter Pan Me" lavet i samarbejde med førnævnte Wiedemann. Når sangstemmen lige dykker ind i simple, ufarlige repetitioner og minder lytteren om, at det altså er Barfod, Kjellberg og Høffding +1, der er afsender, så lader man sig overtage. Særligt hvis ens valgte afspilningsudstyr tillader den tålmodighedskrævende genre at udfolde sig med enhver betydelig nuance.

WhoMadeWho lyder bare som nogle gutter, der er stoppet med at lege, mens legen blev god. Selv Brighter fra 2012, også udgivet på Kompakt, er væsentligt mere spændende at lytte til. For det har altid været uforudsigeligheden, som har gjort projektet evigt interessant indtil nu. Med seks-syv minutter lange produktioner over den samme lidt maskinelle, men ikke desto mindre dragende formel er legen forbi, og det er på tide med fokuseret indsats. Det burde ellers være en vildfarende udgivelse, der er baseret på de mange legekammerater, som WhoMadeWho har delt sandkasse med over den seneste tid. Det er dog kun dedikerede technofans, som for alvor vil høre skævhederne træde frem mellem disco-klangen på "Sooner" med Marc Pinol og de semi-rockede gentagelser på "Twenty Years" med Rebolledo.

Det er uden tvivl bandets mest helstøbte plade og på flere måder den mest ambitiøse siden den bredt favnende The Plot. De fleste havde nok bare forventet en lidt mere energisk technoplade fra WhoMadeWho end denne minimalistiske og til tider indadvendte samling hovednikkende tracks. Eksempelvis "Hamstring", som sender et nik til Kraftwerk med sine mekaniske kommandoer over et ellers rimeligt organisk spor af trommer og guitar.

Det er nok de færreste, der ville tænke på bandet bag smaskere som "Space for Rent", "Inside World" og "TV Friend" når de lytter til musikken på Synchronicity. Det behøver slet ikke at være en skidt ting, men trioen sætter sig pludselig i en anden liga med erfarne producere, der straks er lidt svære at konkurrere med. Det er svært at argumentere for, hvorfor WhoMadeWhos techno-projekt skal overtrumfe dedikerede technoplader som eksempelvis Boris Brejchas Space Diver eller den lidt mere udfordrende Workaround af Beatrice Dillon.