Lars H.U.G.
L.A.R.S.T H.U.G. VEGA KONCERT

Musikalske minder i ambitiøs indpakning

Album / Vega Rec
Udgivelse D. 28.05.2021
Michael Jose Gonzalez

Det er ikke ligefrem hver anden dag, der er musikalsk nyt fra Lars H.U.G., der i dag er tilbage til at lystre efternavnet Haagensen, og manden selv har da også meddelt, at musikken skulle være et overstået kapitel, så glæden var stor hos mange, da han annoncerede Danmarks vel nok næstmest ambitiøse vinyludgivelse – Kashmirs Kollected-box snupper trods alt førstepladsen. En tredobbelt livedokumentation af H.U.G.’s sidste koncert på Vega i september 2016 med tilhørende bog indeholdende både kunst og samtlige sangtekster samt et kunstsærtryk.

Både Ti Sekunders Stilhed og den efterfølgende tour var en kunstnerisk triumf for H.U.G., der brillerede på spillesteds- og festivalscener landet over, hvorfor det også giver mening med denne påmindelse om, hvor vellykket turnéen var. Samtidig fungerer den også som en flot karrieregennemgang med velvalgte nedslagspunkter i sangskatten i friske versioner, hvor vitalt velsyngende H.U.G. er flankeret af sit formidable band.

Der har været megen snak om lyden på nærværende udgivelse, og nej, den er ikke prangende. Helt klart en skam, når der nu er gjort så meget ud af indpakningen. Det er nok desværre flere end kun de mest hardcore lydfetichister, der skuffede sætter vinylerne på anlægget, men sangene og leveringen heraf fejler ikke det mindste, ligesom livestemningen fra Vega – og de øvrige formidable koncerter på denne tour – formidles fremragende. Peter Peters guitar i ”Elsker Dig For Evigt” er alene næsten alle pengene værd.

Når det kommer til stykket, minder udgivelsen her om, hvor savnet den gode Haagensen er på både livescenen og som sangskriver, og hvor heldige vi samtidig er at have et sangkatalog med så højt et bundniveau at dykke ned i. H.U.G. selv har i interviews understreget, at det sidste punktum i karrieren endnu ikke er sat – grunden til det manglende punktum i titlens ”L.A.R.S.T” – om han her hentyder til sine foredrag, billedkunsten eller den lovede kommende bogudgivelse, må vi afvente og se. Indtil da må vi nyde musikken og sangene fra L.A.R.S.T H.U.G. VEGA KONCERT, der trods lidt undervældende lyd kommer til at blive et fast indslag på pladespilleren herhjemme det næste lange stykke tid.