Atmosfærisk og langstrakt start på de orange fornemmelser

ML Buch, Summer Days, Roskilde

Anmeldt af Johanne Nedergaard | GAFFA

Det var første gang, jeg skulle opleve komponisten Marie Louise Buch live torsdag aften. Jeg var ikke så bekendt med hendes lyd, men fandt hurtigt ud af, at hun laver skønne, dvælende og eksperimenterende popnumre og derfor også var lidt af et modigt sats til at få festen i gang hos et publikum, der virkede til at hungre efter ølbongs og skrålen foran Orange Scene, som Summer Days til dels har lovet at genoplive med sine arrangementer.

Ja, faktisk virkede satset så stort, at ML Buch næsten åbnede op for en halvtom scene. Men hendes solosang på “I Feel Like Giving You Things” bragte hurtigt folk op på benene og væk fra deres små fadølsdrikkende cirkler. Set-uppet blev delvist skruet op og ned, samtidig med at de tre musikere på scenen – ML Buch inklusive – florerede rundt i mellem guitar, bas, keys og trommer.

Sidstnævnte nåede vi desværre først på afslutningsnummeret “Working it Out”, og den energi kunne vi godt have brugt tidligere. En del af sættet blev nemlig en halvkedelig affære, hvor de samme riffs kørte i ring. Især en jam-session med Buch på bas og supplerede guitarist drev stemningen hen til at være lettere søvndyssende og uden variation, desværre. Selvom samspillet var stramt og perfekt timet, kom man simpelthen til at falde hen og kede sig lidt.

Dæmperen var ærgerlig, for når ML Buch ellers leverede, gjorde hun det på et højt og imponerende niveau. Det beviste numre som “Touching Screens” og den populære favorit “I’m A Girl You Can Hold IRL” blandt andet. Udtrykket er meget à la CHINAHs seneste What I’ve Become-album (det må jo så faktisk være omvendt?), og produktionerne går rent hjem.

At det hele blev suppleret af liveband og ikke bare "press-play"-produktioner, var også et kæmpe plus. Tag endelig musikerne med en anden gang, og lad for Guds skyld være med at være bange for at skeje helt ud i interluderne. Det blev lidt for sikkert et sats i denne omgang fra ML Buch. Produktionerne og talentet er der ikke en finger at sætte på, men i live-eksekveringen kom jeg til at savne lidt liv.

I Feel Like Giving You Things/Can You Hear My Heart Leave-medley
O
Can’t Get Over You With You