Mouritz/Hørslev Projektet
Lykkelige mennesker

ANMELDELSE: Påmindelse om poesiens trodsige skønhed

Album / Madmusic Records
Udgivelse D. 18.06.2021
Espen Strunk

Det er efterhånden 20 år siden, forfatteren Lone Hørslev debuterede med digtsamlingen TAK – og otte år siden, hun sidst var albumaktuel sammen med musikeren Mads Mouritz. Lykkelige mennesker er konstellationens fjerde album – vanen tro indspillet med Mouritz’ faste musikalske makkere, inklusive Jacob Funch på guitar.

Denne gang får vi ni sange (med Mouritz’ blide vokal i front) og tre digtrecitationer, hvor Hørslev – som har skrevet albummets tekster – træder frem. Ligesom de tidligere udgivelser fra duoen er her tale om et meningsfuldt makkerskab, hvor de gode tekster følges fintfølende til dørs af de medvirkende musikere. Denne gang mediteres over både kærligheden og – ikke mindst – en bekymrende samtid, som sættes i perspektiv gennem poetiske panoreringer tilbage i historien.

”Kan du huske dengang i stenalderen / det var før vi begyndte at fantasere om penge / papir i det hele taget / digte”, som det hedder i en af pladens recitationer. Eller lyt til titelnummeret, med linjer som ”kan du huske dengang i middelalderen / det var før vi fik passwords og biler / og skyer fyldt med fotos og filer”. Og versenes repetition af fortidsmenneskenes forestilling om at ”lykkelige mennesker er fremtiden”: Det er albumtitlens raison d’être og – det ved vi nu – en sandhed med betydelige modifikationer.

Trods teksternes underliggende, velbegrundede bekymring over tingenes tilstand, er Lykkelige mennesker dog langtfra et dystopisk bekendtskab. For midt i modernitetens morads lever såvel kærligheden som poesiens trodsige skønhed – fra den bedårende åbner ”Termodragten” og fremdeles. Tak for påmindelsen, Mouritz/Hørslev.