To Bring You My Love (Demos)

Et halvfemser-hovedværk bliver til

Album / Universal Music
Udgivelse D. 11.09.2020
Espen Strunk

Min betagelse af PJ Harvey bare vokser og vokser, efterhånden som jeg dykker ned i den fortløbende genudgivelse af hendes storartede bagkatalog.

Alle de gamle album genudgivet på vinyl – og hver især ledsaget af en separat plade med demoer. Således også demoerne til stærke To Bring You My Love, som oprindelig udkom i 1995. Det var første egentlige soloalbum (de to forgængere var indspillet med PJ Harvey Trio) og med massiv promovering fra Island Records markerede pladen samtidig et gennembrud til et større publikum end hidtil.

Det er ellers ikke fordi To Bring You My Love er noget udpræget midtsøgende eller publikumspleasende bekendtskab. Det er råt og flosset i såvel bogstavelig som poetiske forstand – et indtryk, som ikke er mindre udtalt på demoerne. Her er Harveys elektriske guitar i centrum, bakket op af en trommemaskine. Det var dog også en periode – hvor Harvey i øvrigt trak sig tilbage til en hytte på landet nær forældrene – at Harvey føjede nye nuancer til sit hidtidige udtryk. Der blev plads til både akustiske guitarer, cello og underliggende orgel – blandt andet på ”C’Mon Billy”, ”The Dancer” og ”Send His Love To Me”, som alle står stærkt i de nøgne demo-udgaver.

”Left alone in desert / This house becomes a hell / This love becomes a tether / This room becomes a cell”, synger Harvey i sidstnævnte, så man næsten kan smage fortvivlelsen. Mindre stærkt bliver det ikke på tidlige versioner af pladens største sange – fra ”Down By the Water” til albummets titelsang, stadig en besættende besværgelse, her 25 år efter indspilningen: ”I've lain with the devil / Cursed god above / Forsaken heaven / To bring you my love”. Et af halvfemsernes hovedværker, simpelthen.