Hanne Boel
Kopi

Erfaren sanger udfordrer sig selv med fortolkninger af samtidsnumre

Album / Stunt Records
Udgivelse D. 03.09.2021
Jan Opstrup Poulsen

Hanne Boel har alle dage været tro mod det engelske sprog og gjort sig bemærket inden for soul, blues og roots med sin stærke og mørke vokal. Hun har dog også eksperimenteret med popudtrykket undervejs i karrieren, men aldrig før udgivet et album på dansk.

Og det har tydeligvis været lige dele angstprovokerende og inspirerende for Hanne Boel at skulle synge på dansk. Ikke mindst fordi hun har valgt den sværest mulige vej ud i fortolkningens kunst ved at kaste sig over den yngre samtidsmusik med fortolkninger af blandt andet Barselona, Medina, Marie Key og The Minds of 99. Det høres også tydeligt, at hun ikke føler sig helt hjemme i det danske sprog, hvor fraseringer og betoninger ofte er søgende og skrøbelige. Dette kombineret med musikalske arrangementer, der søger det enkle udtryk og vil ind til kernen i sangene gør, at autenticiteten er stor på hendes fortolkninger, hvor sangene vitterligt bliver til hendes egne.

Den dristige tilgang til fortolkningerne og ikke mindst sangvalg gør dog også, at ikke alt falder ud til Hanne Boels fordel, og enkelte sange lyder anonyme. Produktionen er iscenesat af hendes samarbejdspartner Jakob Funch, og her er en mærkbar brug af musikalske virkemidler, der ligger årtier tilbage og derfor også er meget Hanne Boel. Og hvornår har vi sidst hørt calypsotoner på et dansk album? Det rådes der bod på i den ferme fortolkning af Barselonas ”Åbne arme”, hvor den 64-årige sanger ubesværet rammer den ungdommelige lethed. Kærligheden overvinder alt på godt og ondt er et af de gennemgående temaer i sangvalget, hvor Boel spiller den afklædte skrøbelighed frem i Medinas ”Elsk mig”, mens det er de mørke undertoner i den poetisk anlagte ”Alting var smukkere” af Mouritz/Hørslev.

Men det nok mest vovede sangvalg er The Minds of 99’s ”Hurtige hænder”, der er produceret som en funky og percussionbåret melodi langt fra originalen, hvor Boel går fra en dyb til en høj vokal og møder originalen til slut. Ganske modigt og fremragende udført. Hanne Boel er tydeligvis en stor beundrer af Marie Key, der har hele to sange med, men hendes vokal har for alvor svært ved at indfange Marie Keys sange. Måske fordi Marie Keys spinkle vokal har sit helt eget knæk, som Hanne Boel på ingen måde kan komme i nærheden af. De to sangere er lidt som dag og nat, og fortolkningerne falder ikke rigtigt i hak.

Hanne Boels fortolkninger vil helt sikkert dele vandene blandt artisternes fans, men hatten af for at turde lave et generationsmøde, der nærmest er et frontalsammenstød. Og Kopi tilfører både sangene og sangeren noget nyt og overraskende.