Pulp
This Is Hardcore

Pulp: This Is Hardcore

Album / Island / Universal
Udgivelse D. 22.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Efter at have løst billet til første klasse på britpopafgangen med den fornemme Different Class er Pulp tilbage i en ny og mere ætsende form. This Is Hardcore trækker de store linjer op og placerer Pulp i den centrale del af musikscenen her i slutningen af 90'erne. Det er stadig et dybt ironiserende Pulp med en utilregnelig Jarvis Cocker i den absolutte hovedrolle, men This Is Hardcore slider sig fri af alle gængse prædikater og opruller en grandios rockopfattelse. This Is Hardcore er på en gang et storslået og intimt album, der svælger i glamour og elegante finesser. Det hele selvfølgelig personificeret i en teatralsk Jarvis Cocker med sans for det drama, hvor sangene lever sig helt ud og udspiller sig for åben skærm. Der er ikke plads til letvægtere på albummet, der bekender sig til de tunge og mørke sindsstemninger. Det er ikke den legende verden som i Disco 2000 eller den blide satire i Common People fra hitalbummet Different Class. Det er nærmere en kvælende klaustrofobi illustreret i den mareridtsagtige titelsang This Is Hardcore, hvor Jarvis Cocker ubesværet svinger mellem poetisk skønhed og vrængende afvisning. This Is Hardcore når vidt omkring i sin søgen efter tidens identitet, eller hvad man nu lægger i Cockers hudflettende sange. Under alle omstændigheder er det ikke et glansbillede af Tony Blairs England og verdensopfattelse, der trænger sig på Pulp synger stadig om de almindelige mennesker og deres ikke helt almindelige drømme. Det hele serveret med både patos og ydmyghed, der gør This Is Hardcore til en musikalsk sværvægter og Jarvis Cocker til en af tidens mest originale og troværdige sangskrivere.