David Crosby
For Free

ANMELDELSE: Vellydende veteran ser døden i øjnene

Album / Three Blind Mice
Udgivelse D. 23.07.2021
Espen Strunk

David Crosby er en tvetydig skikkelse. I interviews (jeg talte selv med ham for et par år siden) og ikke mindst på det sociale medie Twitter fremstår han gerne som en gammel gnavpot. Rent musikalsk dyrker han imidlertid – ikke mindst her i karrierens efterår – en fløjlsblød vellyd, som indimellem læner sig i jazzet retning.

Da Crosby i 2014 udgav albummet Croz, var det over 20 år siden, solisten sidst havde været albumaktuel. Siden er der blevet væsentligt kortere mellem soloudspillene, og nu er Crosby så aktuel med sin fjerde soloplade siden comebacket for syv år siden. Og det er en vellydende veteran, vi hører på For Free – skabt i et samarbejde mellem Crosby og hans 21 år yngre søn James Raymond.

Joan Baez har malet coverets portræt af Crosby, som foruden sønnen flankeres af blandt andre Sara Jarosz, Michael McDonald (The Doobie Brothers) og Steely Dans Donald Fagan, som bidrager med sangen ”Rodriguez for a Night”. Der er med andre ord ikke mange fingre at sætte på den rent musikalske udførelse her, og en 80-årig musiklegende i fuld vigør er i sig selv en livsbekræftende historie.

Personligt keder jeg mig lidt i selskab med de ti pletfrit producerede sange. For fans af den gnavne, gamle hippie er For Free dog en meningsfuld meditation – ikke mindst på den Joni Mitchell-fortolkning, hvorfra pladen henter sin titel, eller den introspektive ”I Won’t Stay for Long”, hvor Crosby ser døden i øjnene: ”I’m standing on the porch / Like it’s the edge of a cliff / Beyond the grass and gravel / Lies a certain abyss”.