Jimi Hendrix
South Saturn Delta

Jimi Hendrix: South Saturn Delta

Album / MCA / Universal
Udgivelse D. 11.01.1998
Jan Opstrup Poulsen

Universets størsteguitargeni havde en kort, men hektisk.indspilningsperiode fra 1967 til 1970, inden han takkede af. Derfor er antallet.af posthume udgivelser ganske overvældende, og der går næppe.mere end et par år ad gangen, før en ny opsamlingsplade ser dagens.lys eller et flinkt pladeselskab har fundet nye uudgivne sange, som må.være et must for de mange fans..Nu er ægte Hendrix-fans heldigvis ganske kompetente kendere, som let kan.skelne skidt fra kanel. Det kan de sikkert også med South Saturn.Delta, der bærer det tvivlsomme prædikat 'Authorised Hendrix.Family Release', som om det skulle garantere for kvalitet og.troværdighed. Det hænger sandsynligvis mere sammen med, at.Hendrix-familien sammen med deres bankrådgiver har haft et betroet.møde, der vil sikre en lind strøm af uudgivet materiale fra.familiens gemte båndarkiver. Efter eget udsagn ligger Hendrix-familien.nemlig inde med en stor mængde masterbånd fra mesterens.hånd..Disse mere økonomiske ambitioner skal dog ikke lige Jimi-drengen til.last, og for ægte fans er her også en hel del interessante ting at.hente. Langt den overvejende del af materialet er nemlig ikke tidligere udgivet.i disse indspilninger, men nogle decideret ukendte og overraskende sange finder.man ikke..South Saturn Delta indeholder materiale fra hele Hendrix' aktive periode.og af svingende kvalitet. Det kan måske være spændende for en.kender at høre en instrumentalversion af Little Wing og andre.mere eller mindre vellykkede eksperimenter, men næppe noget, der kan.vække et større publikums bevågenhed. Albummet har dog sine.perler, som i studieindspilningen af live-favoritten Here He Comes, hvor.han får fuldt sving på sin racerguitar..Der medfølger en udførlig forklaring på hvert enkelt.nummers ophav, og på den måde er der bestemt baggrund at hente.på South Saturn Delta i både ord og musik. Men er man.nybegynder inden for disciplinen Hendrix, skal man starte med den.udmærkede opsamling The Ultimate Experience.