The Divine Comedy
A Short Album About Love

The Divine Comedy: A Short Album About Love

Album / Setanta / Playground
Udgivelse D. 11.02.1998
Morten Bagai

I foråret udgav The Divine Comedy alias Neil Hannon minalbummet A.Short Album About Love til gigantiske roser fra den samlede engelske.presse. Desværre var pladen kun at få i specialimport her i landet,.men det rådes der bod på nu, da Sony har sikret sig rettighederne.til den europæiske udgivelse. Albummet er et udpluk af alle de.kærlighedssange, som Hannon har skrevet gennem de sidste mange år,.men ikke fundet tiden moden til at udgive. Nu har han så fået.råd til at indspille dem med fuldt 30-mands orkester, komplet med.stryger-sektion und alles, og det er der faktisk kommet en rigtig god plade ud.af. På de fjorten skæringer kombineres den klassiske musiks stort.opsatte melodrama effektfuldt med enkle popmelodier og lægger grunden for.Hannons elegante croon, der må siges at være helt uden.sammenligning. Det kan lyde som en frygtlig prætentiøs og.selvhøjtidelig affære, og det ville det nok også være,.hvis det ikke var for Neil Hannons altid humoristiske omgang med den klassiske.kærlighedserklæring. Han er en sangskriver med en sans for den.sproglige detalje, der bringer mindelser om en Morrissey i topform, som for.eksempel på 'If...': If you were a man I would still love you/ If your.name was Jack I'd change mine to Jill for you..... Pladens sidste fire.numre er iøvrigt en bonus i forhold til den engelske udgave, og selvom.den slags generelt er en uskik, kan man ikke undgå at fornøjes.yderligere over det afsluttende cover af Burt Bacharachs Make It Easy On.Yourself. Man må i den grad sige, at denne gamle easy-listening konge.har fået konkurrence!