Jomi
Lyst

Kompromisløs kunstner rækker ud mod lytteren – samtykke anbefales varmt

Album / Glorious Records
Udgivelse D. 08.10.2021
Ole Rosenstand Svidt

Jomi, tidligere kendt som Jomi Massage og med det borgerlige navn Signe Høirup Wille-Jørgensen (og i øvrigt også sanger og guitarist med mere i støjrock/indiebandet Speaker Bite Me), har i to årtier markeret sig som en kompromisløs dansk kunstner. Hun har blandt andet kastet sig over støjrock, bigband-jazz og eksperimenterende klavermusik og på både engelsk og dansk, men på sit nye album viser hun sig fra en mere imødekommende side end hidtil. Lyst er et sangorienteret, dansksproget album i spændingsfeltet mellem sofistikeret jazzpop, singer-songwriting og indierock med erklærede forbilleder i navne som Joni Mitchell, Anne Linnet og PJ Harvey, og resultatet er fremragende.

Alt på Lyst er simpelthen gennemsyret af høj kvalitet. Teksterne, melodierne, arrangementerne, vokalerne, musikerpræstationerne, produktionen. Grundmaterialet er nogle utroligt velskrevne, poetiske, vedkommende tekster og stærke melodier, og de bliver fremført med en maksimal indlevelse af Jomi, hvis varme og kraftfulde stemme er en farveeksplosion af nuancer. Det samme gælder hendes tangentspil, der glitrer som sollys reflekteret i en sø. Jomi bliver akkompagneret af et sandt stjernehold af musikere, blandt andre Ida Duelund Hansen, hvis båndløse bas føles som et flyvende tæppe, Kresten Osgood, hvis alsidige trommespil sætter lytterens underkæbe på overarbejde og en fantasifuld blæsersektion, der kontinuerligt tager pusten fra lytteren.

Højdepunkterne står i kø, så lad os nøjes med at nævne de tre åbningssange. Først får vi ”Byen som cirkler” om bylivets hamsterhjul, en sang der er det tætteste, albummet kommer på Jomis indierockede side, som vi også kender fra Speaker Bite Me. Sangen bliver fulgt af den næsten funky ”JaNejMåske” om vigtigheden i at give samtykke til sex med det yderst relevante omkvæd ”Du må gøre, hvad du vil, hvis din elsker siger ja ja ja”.

I det mere lyriske hjørne finder vi den hjertegribende ballade ”Livet er lige begyndt” om at genstarte sig selv efter et nederlag med den smukke, billedstærke omkvædslinje ”Hvem løber ud i mørke? Den som kan stå med brænde på ryggen i ro”. Og Jomi holder niveauet helt frem til den fornemme, længselsfulde finale ”Himmelskibet”, der drømmer om verdensfred på en absolut ikke-banal måde. Hvis den sang blev nedkastet over alverdens krigszoner, burde roen sænke sig.

Jomi har altid været anmelderdarling, og det vil givetvis regne med fortjente stjerner, hjerter og sikkert også priser over Lyst, men derudover bør albummet også give hende et sent, semi-folkeligt gennembrud som det, jævnaldrende og åndsbeslægtede kunstnere som Søren Huss og Kira Skov har fået. Musikken er mere givende end krævende og burde også kunne spilles i radioen, ja sågar i Toppen af Poppen (det var en kompliment). Du kan roligt give fuldt samtykke til Jomi.