På med den kulturradikale rullekrave

Peter Sommer og Palle Hjorth, Skråen, Aalborg

På med den kulturradikale rullekrave

Anmeldt af Esben Suurballe Christensen | GAFFA

Arkivfoto

Undervejs i den diskret oplyste novembersal på Skråen faldt det én let at tænke, at det afdæmpede rødvinsunivers, Peter Sommer og Palle Hjorth har skabt sammen, kunne fungere både i de ensomme, nordengelske working men's clubs, på små mørke jazzhuler i New York og på vinbarene i Paris. Der, hvor tvivlen, ensomheden, sorgen, nostalgien og kærlighedens ord skylles ned.

Således også en mandag aften, på danskvand i Nordens Paris, hvor 300 mennesker havde indfundet sig, med den kulturradikale rullekrave helt spændt op, som det selvironisk lød fra hovedpersonen. For forventeligt flød det med litterære referencer og venskabeligt lånte ord fra Tom Kristensen, Henrik Stangerup, Bo Ark, Knud Romer og en del andre fra scenen, hvor de jo indgik i valgforbund med Sommers sange om livets lige vej og alvorlige benspænd.

Sættet bestod mestendels af de sange, som også naturligt nok er at finde på septembers vellykkede PSPHPT, der ser tilbage på bagkataloget i et mere voksent tilbageblik.

For alle, der enten har lyttet til albummet eller har oplevet duoen i hele landets kirker, kulturhuse og spillesteder, var der som sådan ikke noget nyt at berette. Andet end det bekræfter, at Sommer og Hjorth har indarbejdet et nærmest symbiotisk musikalsk partnerskab, hvor Sommer nu hviler så meget i sin efterhånden mesterlige croon, at den lige så mesterlige Hjorth har frit spil til at lade kreativitetens øjeblikkelige vingesus falde over sig, mens han samtidig stilsikkert guider hovednavnet igennem sangenes lyse og mørke afkroge. Han er en klaverbokser af Guds nåde.

Den countryblusede udgave af signatursangen ”Til Rotterne, Til Kragerne, Til Hundene” er et naturligt højdepunkt. Hvor Peter Sommer i sin bordeauxfarvede skjortejakke, småbørnstrætheden under øjnene og den ranke ryg varsomt synger de desperate ord. Der kommer en tid i livet, hvor vi alle har brug for branderten og tømmermændene.

Et andet af bagkatalogets perler er ”Det Evige Nu”, der er lige så vellykket i denne tætbarberede version, som på ”Elskede At Drømme, Drømmer Om At Elske”-albummet, hvor den er et af højdepunkterne.

Hvor de tidlige udgaver af duoens set-up til tider kunne blive lidt for løssluppent i sit franske leve-og spillemandsudtryk, er det her nu fintunet som den skarpeste Puch Maxi på havnen. Men samtidig både umiddelbart og nærværende. Især en sang som ”Sang Til Bo” har såvel som på album som her i levende live haft virkelig godt af, at Sommers vokal nu har den resonans og dybde, den har. Det medfører, at den småtragiske historie om Skanderborg-poeten Bo Ark, der så ihærdigt brændte sit lys i begge ender, virkelig foldes ud i sangform. Hvilket den i sin oprindelige form nok aldrig helt blev. ”Sand Kærlighedshistorie” og ”Skønne Spildte Kræfter” bliver leveret med en overbevisning og et nærvær, så ordene brænder sig fast.

Der, hvor overraskelserne venter, er, at ikke nok med, at Sommer og Hjorth debuterer den nye single ”De Uforelskede i København”, der i sin oprindelige form nikker anerkendende til det Love Shopske popromantiske udsyn fra de tidlige 90'ere på en umiskendelig Sommersk måde, men her måske savner Tiggernes velspillede vellyd og især Søren Bigums vidunderlige signaturguitar. Så får vi skam også en forsmag på et Knud Romer-samarbejde fuldbyrdet i hvidvin, der pt. har arbejdstitlen ”Dødsruten” og indikerer, at vi kan have med en kommende Sommer-klassiker at gøre. Såvel i ord som musikalsk. Og var det ikke nok, får vi også endnu en frontløber fra det nye forårsalbum, der fra scenen bliver stillet i udsigt, med den lige så lovende ”Ungt Blod”.

Indeværende uge er sidste gang, man kan opleve Peter Sommer og Palle Hjorth i tosomheden. Når de mørke nætter bliver lyse igen, når rullekraven smides væk til fordel for T-shirten, bliver det Tiggerne, der har skanderborgenserens ryg. Både på album og på scenen. Så kan man modsætningsfyldt lige dele ærgre og glæde sig så hurtigt, man kan.

Peter Sommer og Palle Hjorth spillede:

Skønne Spildte Kræfter

Elskede At Drømme, Drømmer Om At Elske