Jethro Tull
Benefit (The 50th Anniversary Enhanced Edition)

Godter fra guldalderen

Box / Warner Music
Udgivelse D. 05.11.2021
Espen Strunk

I begyndelsen af det nye år udgiver Jethro Tull deres første studiealbum i knap tyve år. I den lange ventetid, som er passeret siden The Jethro Tull Christmas Album fra 2003, har man til gengæld kunne glæde sig over forskellige udvidede genudgivelser af udvalgte værker fra bagkataloget – senest en flot boksudgave af debutalbummet This Was, som udkom i 2018. To år forinden havde vi fået en udvidet udgave af såvel den eminente toer, Stand Up, som oprindelig udkom i 1969, som mesterværket Aqualung fra '71.

Nu er turen så kommet til Benefit, Jethro Tulls tredje studealbum fra 1970. Den kommer her i samme A5-hardback-format som de foregående reissues – og med såvel en remastereret udgave af det gamle album som rundhåndet ekstramateriale på både cd og dvd. Det drejer sig blandt andet om halvanden cd med ”Associated Recordings" - som tilsammen samler materialet fra de tidligere genudgivelser af albummet fra henholdsvis 2001 og '13.

For at gøre forvirringen total, udkom Benefit i sin tid i forskellige udgaver i henholdsvis England og USA, hvortil kom singleudgivelsen ”The Witch's Promise”, som ikke var med på albummet. Nu får vi det hele, samlet, endda i både mono- og stereomix. Det er lyden af en Jethro Tull, hvor den elektriske guitar har fået en større plads end på de to foregående plader – det er et tungere Tull, vi hører her, og i den forstand peger Benefit frem mod gruppens videre arbejde op gennem 70'erne.

Da albummet udkom i foråret 1970, fik det en overvejende ublid medfart fra kritikerne; ved genhør her et halvt århundrede senere lyder det umiskendeligt som om ikke et hovedværk, så i al fald en del af hovedstolen i det særegne, britiske bands bagkatalog. Interessant er også de inkluderede liveoptagelser – cd 3 og 4 er således helliget to separate livealbum optaget i henholdsvis Tanglewood og Chicago.

Tanglewood-koncerten er tilmed inkluderet på dvd, og her møder vi et band i topform – indfanget på scenen et par måneder før deres fremragende Isle of Wight-koncert, som tidligere er udkommet som selvstændigt livealbum. Her får vi blandt andet en ”My God” med forrygende fløjtesolo samt et instrumentalt guitar-track.

Chicago-koncerten får vi ”kun” lydsiden af; til gengæld inkluderer den fire sange mere – inklusive livefavoritten "My Sunday Feeling" og et par sange fra det dengang helt nye Benefit-album. På begge optagelser kulminerer ”Dharma for One” i øvrigt i ekstensiv trommesolo fra den daværende trommeslager Clive Bunker. Han nåede lige at være med på det følgende album – hovedværket Aqualung – inden han forlod bandet.

Inkluderet her er naturligvis også et længere essay, og samlet set er der tale om glædeligt genhør med et af periodens virkelig originale bands i karrierens bedste år. Med deres helt egen, distinkte lyd et sted mellem europæisk middelalder og amerikansk blues- og rockmusik lød Jethro Tull anno 1970 ikke som ret meget andet end sig selv. Boksen her er en velkommen påmindelse.