Olesen-Olesen
Dagens Gerning

Olesen-Olesen: Dagens Gerning

CD / Exlibris
Udgivelse D. 23.09.1998
Jan Opstrup Poulsen

Eksistentiel folk-pop anno 1998 er den lidt prætentiøse.varedeklaration på Olesen-Olesens andet udspil Dagens Gerning..Mindre kan og bør bestemt kunne gøre det på denne.fremragende CD, hvor de to brødre Henrik Olesen og Peter H. Olesen.strikker videre på deres roste debut Indenlands Udenbys fra sidste.år. Et album, der straks satte de to brødre i bås med.beatniks og Dylan. .Denne lille danske eksistentielle musikniche, der også tæller.Nikolaj Nørlund, ønsker man altså fortsat, at hæfte.på Olesen-Olesen. Måske ikke så underligt efter, at det.danske sprog de senere år har fået stor succes blandt et publikum,.der ellers har svoret til det engelske. De to brødre var da også.det musikalske omdrejningspunkt i det engelskssprogede Greene, der i.løbet af tre albums nåede at lave noget af det bedste guitarpop.hørt herhjemme. Ret beset er Olesen-Olesen blot en direkte.forlængelse af Greene, hvor sangen er blevet fordansket og tempoet sat.ned. Det er de samme veldrejede melodier og smukke klangflader, som gjorde.Greene til noget særligt. .Dagens Gerning holder sig til de sorgløse popsange. Det er fin.poppoesi, der ikke søger den højstemte tone, som kendetegner.Nikolaj Nørlund, men antager en mere beskeden og lavmælt form. Det.er de små pudsigheder og enkle iagttagelser, som teksterne fokuserer.på, og her er egentlig ikke meget Dylan eller beatnik, men derimod masser.af gode popmelodier og usentimentale sange på Dagens Gerning..Det musikalske fællesskab med Nikolaj Nørlund er hverken.tilfældigt eller tilstræbt. De to brødre og Nørlund.har igennem hele deres musikalske karriere befundet sig i det samme musikalske.miljø, som har helliget sig den samme lette poptone, og hvor de.tidligere har haft en lidt studentikos tilgang til sangskrivningen, er alle i.dag voksne sangskrivere, og Dagens Gerning er det seneste kapitel den.denne bestseller.