R. Kelly
R

R. Kelly: R

Album / Virgin
Udgivelse D. 23.06.1999
Henrik Bæk

Sangeren R. Kelly har med superhittene I Believe I Can Fly, Gotham City.(fra Batman) og Half On A Baby gjort enhver yderligere introduktion.overflødig, men har i en alder af kun 29 år allerede etableret sig.som en af Amerikas mest populære sangere indenfor moderne r'n'b med et.væld af Grammy gevinster bag sig. Endvidere har han produceret for flere.af branchens sværvægtere, heriblandt Luther Vandross, Toni Braxton,.Mary J. Blige samt Janet og Michael Jackson. På dobbeltcd'en R..samler han en god blanding af street beats og smukke ballader sammen til.mere end 130 minutters lækker r'n'b, som absolut viser, at der er meget.mere i R. Kelly end førnævnte hits indikerer. Her er der givet.plads til Celine Dion (I'm Your Angel), Foxy Brown Sparkle, Cam'Ron,.Noreaga, Jay-Z, Vegas Cats, Keith Murray og Nas og Kelly har.(selvfølgelig) selv produceret, arrangeret og skrevet cd'ens 30 numre,.og resultatet er ganske enkelt superb. Stille iørefaldende ballader.tilsat smukke og afbalancerede kor afløses af kompromisløs.streetrap og hip hop beats kreativt samplet med fragmenter fra flere af ol'.skool soulmusikkens mestre såsom Curtis Mayfield På The Opera.flirter Kelly med opera og på Etcetera er der kommet blues i.rytmeboksen. Opvokset i Chicagos berygtede southside ghetto udlever R. Kelly.den amerikanske drøm om USA som mulighedernes land, og hvor alt kan lade.sig gøre, blot man arbejder for det. Efter successen at dømme har.Kelly arbejdet rigtig hårdt, men resultatet på R. viser at.det faktisk kan lade sig gøre. Selvom Kelly er blevet en.af USA's højest betalte sangere har han bestemt ikke glemt sine.homeboyz og cd'en indeholder da også flere hyldestnumre til.ghettoen, heriblandt Ghetto Queen, Dollar Bill og We Ride ligesom.Kelly fortsat har valgt at indspille sine numre i det lokale Chicago Track.Studio, og dét har tilsyneladende ikke været et dårligt.valg.