Jimi Hendrix
Blues

Jimi Hendrix: Blues

Album / Experience Hendrix / Universal
Udgivelse D. 05.01.1999
Peter Widmer

Denne CD blev udgivet første gang i 1994 (Polydor 521 037-2) i en.fornemt udstyret og annoteret udgave. Og det kan undre, at denne 'Authorised.release by the Hendrix family' er så meget ringere udstyret end Polydor.CD'en. CD hæftet er dårligt her i forhold til 1994 udgaven: Ringere.tekst, langt mindre tekst, dårligere billeder og med visuelt irriterende.nummerering af billeder af de 36 blues og Rhythm & Blues navne, der fik.betydning for udviklingen af Jimi Hendrix' musik. Selve CD'en er her holdt i.sølv og pink, mens 1994 versionen er en gengivelse af CD heftets.spraglede bagside. Lydmæssigt er der dog ingen hørbar forskel.på de to udgivelser, men kan man få fat på Polydor udgaven,.er dén langt at foretrække rent udstyrsmæssigt. At den.gudsbenådede guitarist og sanger Jimi Hendrix i bund og grund var.blues-musiker, er der nogen, der har vidst i over 30 år. For andre vil.denne påstand fra Hendrix' Band of Gypsys bassist Billy Cox måske.komme som en overraskelse: '...Jimi Hendrix was a bluesmaster...A hell of a.bluesman'. Denne CD vil under alle omstændigheder kun bekræfte Cox'.ord med sine 11 gennemførte blues-numre, hvoraf Hendrix selv står.som ophavsmand til de syv. Med unik feeling, med en helt egen.karakteristisk, uforlignelig lyd og med inspirationskilder fra blues-musikkere.som for eksempel Robert Johnson, Hubert Sumlin, Muddy Waters, Howlin' Wolf,.B.B. King, Albert King m.fl., var der fra starten dømt ren blues fra tid.til anden i Hendrix' numre. For eksempel i form af den klassiske Red.House fra debut-albummet Are You Experienced, udgivet i 1967..Samme har Hendrix indspillet i flere versioner, og også her høres.Red House. Ballet åbnes og lukkes med hhv. en akustisk- og en.elektrificeret udgave af Hear My Train Comin'. Så er der en.forrygende instrumental version af Born Under a Bad Sign, og Hendrix'.udgave af Muddy Waters-nummeret Mannish Boy ville ophavsmanden sikkert.have været stolt af. Once I Had a Woman er en ren perle, og.sådan kunne man blive ved. Blues er et langtidsholdbart dokument,.der i al sin forskellighed viser eksempler på en enestående, sublim.og udødelig kunstners behandling af det ligeså udødelige.blues idiom, han var rundet af.