Lovebites
Exploding Star

Lovebites: Exploding Star

CD / Epitone
Udgivelse D. 29.09.1999
Jan Opstrup Poulsen

Lovebites var en tiltrængt opmuntring på den mere udfordrende del.af den danske popscene, da de debuterede med den smittende Nothing But.Joy i 1997. Albummet bød på radiohits som Travelling og.Hey, Look Around, der varslede en hurtig kometkarriere for det.nysgerrige poporkester. .Med baggrund i de tidligere nyorienterede bands Poets, Greene og Excess.Bleeding Heart havde medlemmerne endelig fundet tonen og ikke mindst den.fortræffelige sangerinde Solvej Sandnes. Men popbranchen kan være.svigefuld, og Solvej Sandnes forlod orkestret midt i successen og gik solo med.Analog på selvsamme pladeselskab. Lovebites gik forståeligt.nok i tænkepause og på jagt efter et nyt pladeselskab. Nu kan de.præsenterer deres andet album med det unge og ubeskrevne blad Mathilde.Lunderskov som ny i front..Exploding Star indvarsler ikke nye tider for Lovebites, der er tro mod.deres melodiøse og tempofyldte popopfattelse. Det er også i.høj grad stadig guitaristen Henrik Olesen, der tegner de lette og.flyvende melodier med sit vidunderlige anslag. Lovebites er derfor lyden af.dristig københavnsk pop, når den er bedst. En musikalsk.slidstyrke, der står i skærende kontrast til en Freja, som.bevæger sig indenfor samme strømfelt..Men Exploding Star ender for ofte i gode hensigter. Den gode vilje og.ideerne fremstår tydeligt på dette velafbalancerede og venligt.producerede album, men de formår ikke hele vejen igennem at.virkeliggøre den gode sang. Her er der for lidt krop i Lovebites meget.sarte og finmaskede sange, som ikke helt når at bundfældes i den.lidt overfaldiske jagt på den gode popsang..På den måde går der for meget lydjageri i Lovebites, der.burde holde fast i melodien, hvilket de bestemt også gør.undervejs. De er bedst i de lidt hurtige sange Face The Mirror,.Someday og Another Girl, men bestemt ikke uefne i den smukke.ballade Exploding Star, der er en duet med P.M.Dawn. Her fører.Mathilde Lunderskov en tilbageholdende vokal, der klæder hendes spinkle.stemme. Det vil være uretfærdigt, at sammenligne Mathilde.Lunderskov med Solvej Sandes, der begge mestrer den fintfølende stemme,.men Lunderskov har ikke meget andet end netop den uskyldsrene stemme i sit.register, hvilket igen rammer lige ned i albummets svage punkt, der mangel.på den tyngde, som ellers var at finde på Nothing But.Joy..Exploding Star er dog ubekymrede popsange af et format, der ikke er.hverdag på den danske scene, men lidt mindre hoved næste gang,.tak..