Div. Kunstnere
The Songs Of Willie Dixon

Div. Kunstnere: The Songs Of Willie Dixon

Album / Telarc / Mis Label
Udgivelse D. 29.09.1999
Peter Widmer

Den store sorte amerikanske bluesmand, bassisten, sangeren, komponisten og.produceren Willie Dixon, er en legendarisk skikkelse. Willie Dixon, der.døde i 1992, startede sin indspilningskarriere i 1940'erne, hvor han som.medlem af The Five Breezes diverterede med en blanding af pop, jazz og blues. I.efterkrigstiden spillede Dixon blandt andet med The Big Three Trio, der.nød stor polularitet på diverse spillesteder, og med deres.indspilninger for Columbia i 1951 blev Dixon fast tilknyttet Chess Records.på fuld tid. Her arbejdede Dixon i tyve år blandt andet som.producer, studiemusiker og sangskriver, men også pladeselskabet Cobra fik.glæde af Dixons mange talenter. Willie Dixon må siges at bære.hovedansvaret for udformningen af både den sorte Chicago-blues på.Chess og på Cobra og af den sorte rock' n' roll som for eksempel hos Bo.Diddley og Chuck Berry. Som komponist berigede Dixon verden med et utal af.klassiske numre, som for eksempel Spoonful, I'm Your Hoochie Coochie.Man og Wang Dang Doodle, som Dixon skrev til henholdsvis Howlin'.Wolf, Muddy Waters og Koko Taylor. Men også et utal af rock-kunstnere som.for eksempel Cream, Led Zeppelin og Rolling Stones har indspillet Willie.Dixon-kompositioner. Det her foreliggende album lægger sig i smuk.forlængelse af to andre fine blues-cd'er på Telarc, nemlig A.TributeTo Howling Wolf og Muddy Waters-hyldest-albummet You're Gonna.Miss Me (When I'm Dead And Gone). På The Songs of Willie Dixon.høres garvede blues-veteraner som for eksempel Willie Smith.(trommer), Calvin Jones (bas) og Jerry Portnoy på mundharpe, alle kendte.blandt andet som medlemmer af The Legendary Bluesband. Men også yngre.musikere som for eksempel de prominente guitarister John Mooney, Sonny Landreth.og Tab Benoit giver deres besyv med. Der lægges ud med en fornem.instrumentaludgave af Spoonful, og så er det høje niveau.på denne cd, der indeholder i alt fjorten Willie Dixon-klassikere, lagt..En swingende version af Mellow Down Easy samt en meget fin udgave af.I Just Wanna Make Love To You skal fremhæves, men samtlige numre.fremføres med kompetence, varme og stor indfølelsesevne af.samtlige musikere. Dette album er en flot hyldest til en monumental.blues-legende og en fremragende indgang til Willie Dixons musikalske univers..Og så er både lyd og produktion i top. Anbefales uden forbehold..