Gomez
Liquid Skin

Gomez: Liquid Skin

Album / Hut / Virgin
Udgivelse D. 01.11.1999
Finn P. Madsen

Det er snart ikke de skulderklap den unge kvartet Gomez ikke har fået for.deres meget fine debut Bring It On, først den eftertragtede.Mecury Prize, dernæst forgyldt med platin og på forsiden af det.indflydelsesrige magasin Mojo. Som debutanter med et album, som egentlig kun.bestod af demoer, er det ganske godt gået. Derfor var halvdelen af.Liquid Skin allerede inspillet inden, der faldt ro over den skrivende.engelske rockpresse igen, hvilket må have lettet presset fra bandets.skuldre med det ofte meget svære andet album. For i bund og grund er.Gomez traditionalister i støbefasen, når de skaber en hårfin.hybrid mellem folk, blues og cajun tilsat underligt fordrejede musikalske.forløb, som de gør debuten til den perle, den er. Også.på Liquid Skin befinder bandet sig milevidt fra den engelske.scenes midterrabat af mainstream og hype, det er stadig i det amerikanske de.træder deres sko. Men udspillet er ikke sådan lige at finde ind til.på grund af de mange ideer, de syntes at skal have ud af systemet og.flere af numrene virker rodede i al deres nysgerrighed som på Fill My.Cup og den syv minutter lange California med sin flakkende lyd af.tung guitar linier og en melodi som falder og stiger i tempo, og den mudrede.Bring It On, som aldrig rigtigt kommer ud af stedet. Men heldigvis er de.gode numre i overtal, som på den bossanova-agtige Blue Moon.Rising, den sumpede Rythmn & Blues Alibi med Ben Ottewells.karismatiske sprukne vokal, som tager over i omkvædet. Og det gør.den også på albummets mest markante nummer balladen We Haven´t.Turned Around, der med sin brug af cello og akustisk rymtebund, skiller sig.væsentligt ud. Gomez har med Liquid Skin bestemt holdt interessen.i kog med deres unikke blanding af psykedelisk folk/blues og hang til at.overskride grænserne af det traditionelle, selv om de indimellem burde.holde skabertrangen i en lidt kortere snor.