Sade
Lovers Rock

Sade: Lovers Rock

Album / Sony Music
Udgivelse D. 29.11.2000
Jan Opstrup Poulsen

Du har næppe bemærket det. At det er otte år siden, at den yndefulde sangerinde Sade udgav sit sidste album. For Sade har hele tiden været her. Siden debutalbummet Diamond Life i 1984 har hendes tilbageholdte og let følende sensuelle stemme altid befundet sig i din nærhed. Tonerne fra sangene Smooth Operator og Hang On To Your Love lader høre fra sig hvor som helst og når som helst. Sade og hendes blidt jazzede anslag er bare den evige klassiker til alle lejligheder..Hvis du af uransagelige årsager endnu ikke har kysset til Sade, bliver lejligheden nu serveret på et smukt sølvfad af sangerinden selv. Lovers Rock er nemlig en af de mest stilbevidste genoptagelser af en kunstners karriere. Sade er stadig sig selv, og det er bandet faktisk også på Lovers Rock, der musikalsk rummer alverdens tålmodighed i sit rolige og næsten tøvende tempo..Den smukke nigerianske kvinde med den velkendte stemme kunne med legende lethed have valgt at synge sig ind på de amerikanske hitlister, hvis hun tillagde sig tidens bløde R&B-lyd. Men det behøver man ikke, når karrieren har solgt omkring de 40 millioner plader på den samme lyd. Sade har sin helt unikke blødhed over sig, og med en meget afmålt leg med den mere moderne engelske soul og lidt trip hop-takter forstår Sade at forme de fine sange i egne mønstre..Hun fastholder jazzpoppen som det musikalske gulvtæppe med en velkendt og helt enkel instrumentering, der på ingen måde virker forstyrrende for de vokalmæssige udfoldelser, som flyder skønsomt på albummets uhyre varme og organiske lyd..Lovers Rock formår gennem sine let prikkende og fast forankrede melodier at fastholde lyden af Sade, samtidig med at hun også fremstår som en forfriskning på den moderne popscene. Det skylde ene og alene Sades unikke fornemmelse for musikkens skjulte æstetik og hendes evne til uden at betænke sig et øjeblik at tage dette drømmeslot i sin mund..