Travis
The Invisible Band

Travis: The Invisible Band

Album / Sony Music
Udgivelse D. 23.07.2001
Jan Opstrup Poulsen

Sangglade Travis er fast besluttet på at holde fast i det store gennembrud, som de fik med deres forrige album The Man Who. De holder sig nemlig stadig tæt til den sangbare og polerede melodi på deres tredje album The Invisible Band. Albummet åbner med den fremragende sang, der kort og godt hedder Sing, og herefter synger skotske Travis sig ubesværet gennem sommerens imødesete album. Albummet byder på masser af frisk luft fra det skotske højland til trods for, at albummet er indspillet i Los Angeles. Det er igen superproduceren Nigel Godrich (Radiohead, Beck), der står for den rene tone, og der er stadig et efterslæb af Radiohead over Travis’ fornemme lyd, der går direkte efter det amerikanske gennembrud. Umiddelbart er der heller intet til hinder for, at The Invisible Band skulle kunne banke sig igennem til det amerikanske marked. Travis har tydeligvis puslet godt om sangene, der forener det iørefaldende omkvæd med let sofistikerede kompositioner. Om denne alligevel udprægede britiske tone vil gøre Oasis kunststykket efter, kan ingen med sikkerhed sige. Men Travis viser sig til gengæld som de sande arvtagere til Oasis’ trone, efter at andre post-britpop-bands som Ocean Colour Scene og Kula Shaker kører i tomgang eller har kastet håndklædet i ringen. Travis synger ufortrødent videre med en velkendt bittersød stemning og lader de mørke skyer hænge tungt over sangenes budskaber. I sig selv meget britisk. Når mismodet er ved at trække sanger og sangskriver Fran Healy helt ned i tankedyndet, bliver der heldigvis brudt med et par brusende friske popsange som den helt uforlignelige Sing og de dejligt lette Side og Safe. The Invisible Band er et album, der svinger sig op på stigens øverste trin, men trods den fremstrakte hånd kan Travis ikke nå frugttræets helt modne frugter.