Robbie Williams
Swing When You're Winning

Robbie Williams: Swing When You're Winning

Album / Chrysalis / EMI-Medley
Udgivelse D. 19.11.2001
Jan Opstrup Poulsen

Det søde julesalg er allerede skudt i gang, og de planlagte juleudgivelser drysser som blide snefug. Gavflaben Robbie Williams holder sig på ingen måde tilbage og lægger sang og charme til en rigtig familievenlig julehygger.
Det er nemlig ikke den hårdtpumpede og sexosende Robbie Williams fra Sing When You're Winning, der tilkæmper sig flere ungepigehjerter på denne dæmpede og ganske elegante udgivelse. Det er i stedet en tilstræbt voksen Robbie Williams, der forsøger sig som crooner og charmør i en række gedigne klassikere fra Frank Sinatra- og Dean Martin-traditionen. Den ellers uterlige gadedreng har allieret sig med et vaskeægte big band og et overlæs følte strygere. I dette effektfulde selskab charmer han sig gennem en række klassikere, vi forbinder med navne som Frank Sinatra, Gershwin, Cole Porter, Duke Ellington og Sammy Davis Junior.
Resultatet er et næsten høfligt album fra Robbie Williams, hvor den massive og gammeldags backing er imponerende. Robbie Williams lyder mest af alt som en lille dreng, der ved lukketid er blevet låst inde i en legetøjsforretning og skal nå at prøve det hele, inden han bliver fundet. Med sin velkendte musikalske appetit skråler han sig gennem disse evergreens med et stort glimt i øjet og en lang række duetpartnere. Men Robbie Williams' iver og ægte begejstring for dette fantastiske sangmateriale får ham hurtigt til at miste kontrollen, og meget ender i tant og fjas.
Swing When You're Winning bekræfter dog til fulde Robbie Williams' store stemme, men nogen følt crooner er han ikke. Nok er han frisk på en hurtig svingom, men disse krævende klassikere forlanger en langt større respektfuld tilgang, end Robbie Williams kan mande sig op til. Swing When You're Winning bliver derfor aldrig til mere end en letbenet julegave.