No Doubt
Rock Steady

No Doubt: Rock Steady

Album / Universal
Udgivelse D. 10.12.2001
Jan Opstrup Poulsen

Efter en række kunstnerisk slankede år har No Doubt fundet tilbage til idérigdommen på Rock Steady, der spræller i alle tænkelige retninger inden for rammerne af bandets vide og let genkendelige rammer.
Den ekspressive og humørfyldte power-pop har altid været No Doubts særlige varemærke med den bittersøde og iltre Gwen Stefani i den vokale forgrund. Men siden det store gennembrud i 1995 med <|>Tragic Kingdom har der ofte været automatpilot på No Doubts små knaldperler. Forgængeren Return Of Saturn lød da også som bandets svanesang, fordi spontaniteten pludselig var fraværende i de ellers veltilrettelagte sange.
Rock Steady sprudler derimod af gejst og en voldsom sult efter de hurtige og skarpe melodilinjer. Albummet er som helhed en yderst spændstig oplevelse, hvor sangenes dynamik sørger for, at No Doubt har begået et af deres mest gennemførte album. Det skyldes ikke mindst den stjernerække af producere, som No Doubt har haft inde over Rock Steady. Det drejer sig om kapaciteter som Nellee Hooper, William Orbit, Sly & Robbie og så Prince, der også giver lyd fra sig på en enkelt sang. Imponerende nok er bandets udtryk ikke sat over styr i denne stjerneregn, men ved selv at sidde med bag knapperne har No Doubt holdt fast i sig selv og deres hjælpende lyddesignere.
Det er derfor et album, der fortsat tager afsæt i grundsubstansen af reggae og ska, som står bandets hjerte meget nær. Men det er først og fremmest et ultramoderne popalbum, der også kan blæse til angreb med tunge guitarakkorder på Platinum Blonde Life og ellers holde powerpoppen oppe i højeste omdrejninger på Hella Good og Hey Baby for at gå hen og blive sødligt hengiven med Prince i Waiting Room. Rock Steady er ganske enkelt et rigtig lækkert album, der igen gør det sjovt at lytte til No Doubt.