Queens Of The Stone Age
Songs For The Deaf

Queens Of The Stone Age: Songs For The Deaf

Album / Universal
Udgivelse D. 26.08.2002
Keld Rud

Med Songs For The Deaf har Queens Of The Stone Age lavet deres mesterværk. Forrige album Rated R var et fantastisk album, men bandet har på mirakuløs vis formået at lave en endnu bedre skive. Songs For The Deaf er opbygget på en måde, der hører et andet årti til. Det er tydeligt, at den amerikanske gruppe har mere til fælles med 60’ernes og 70’ernes kunstnere end med Linkin Park og Creed. Albummet udforsker forskellige stemninger og sindstilstande i alle deres afskygninger. Og det er et meget sammensat og varieret opbud af sange, der venter lytteren. De kædes sammen af små lydstumper fra radiostationer, hvor forskellige DJs introducerer numrene. Et af albummets højdepunkter er First It Giveth_#1. Sangen har et uimodståeligt omkvæd og et fantastisk drive. Man glæder sig over, at Queens Of The Stone Age har hyret Dave Grohl (eks-Nirvana, Foo Fighters) til at spille trommer på deres tredje album. Hans spil er i særklasse. Sky Is Falling viser bandet fra deres mest psykedeliske side. Mens Six Shooter er polstret med punkattitude. På Hanging’ Tree bliver leadvokalen leveret af tidligere Screaming Trees-forsanger Mark Lanegan. Og Song For The Deaf har en af de bedste slutninger, jeg har hørt i lang tid. Her jammes der til den store guldmedalje. Jeg kunne i princippet blive ved med at skrive om alle de nuancer, der er på Songs For The Deaf. Men i stedet vil jeg opfordre alle yndere af rockmusik til at opdage disse selv. Hvis du kun køber ét album i år, er det her et rigtig godt bud.