Love Shop
National

Love Shop: National

Album / MNW
Udgivelse D. 05.05.2003
Jan Opstrup Poulsen

Det er altid en udfordring at skulle lytte til nyt fra Love Shop. For trods et evigt tilbagevendende Love Shop-touch, har de som oftest kastet sig ud i nye eskapader, hvor det kendetegnende ved deres musikalske retninger er, at det er "sømmet i bund og se dig aldrig tilbage." På deres syvende album er guitarist Hilmer Hassig tilbage med et massivt og frontalt guitarangreb, der ikke er helt ulig Go. Men der er også plads til et par mere klassiske popsange fra Love Shop og den traditionelle kikser, som her er Saturday Night Believer, der dog bliver reddet på stregen af Jens Unmacks hviskende vokal. Men National fremstår alligevel som et sammenhængende album, hvor Hilmer Hassig har fuld kontrol over guitarspeederen og forstår at gøre det drevne guitarspil melodiførende.
National hører ikke til den sorgløse del af Love Shops repertoire. Flere af sangene er dystre i tonefaldet, som i den regnvejrstunge Uforelsket og instrumentalstykket Legendarisk Nedfald. Love Shop viser sig også ganske krasse, som i den desperate (Før Vi) Kører Galt og i Bin Laden Blues, der kan høres som en besk kommentar til den ofte ensidige fokusering i mediernes nyhedsformidling. Netop Bin Laden Blues er albummets absolutte mest veloplagte sang, men må nok indstille sig på trange kår i radioen med den titel.
Heldigvis er Love Shop guddommeligt smukke i Nordlys, der opretholder deres klassikerstatus inden for danske sommersange, hvor man hensættes i en lykkerus. National kommer derfor godt rundt i de velkendte Love Shop-rundgange, men holder nogenlunde kursen, og bandet vokser stadig som ætsende samfundskommentatorer, og det er i en helt anden boldgade end en Steffen Brandt. Love Shop skærer direkte ind til benet på National.