Dave Gahan
Paper Monsters

Dave Gahan: Paper Monsters

Album / Mute
Udgivelse D. 02.06.2003
Finn P. Madsen

22 år skulle der gå, før stemmen bag Depche Mode, Dave Gahan, sprang ud som soloartist. Nok har sangeren med den selvdestruktive fortid åndet gennem Martin Gores overlegne sangskriveri og sans for perfektionistiske arrangementer, men Paper Monsters viser, at Dave Gahan sagtens kan stå på egne ben. I forhold til Martin L. Gores parallelle udgivelse Counterfeit2 er Gahans soloudspil et noget mere spændende, men også udadvendt bekendtskab. Hvor Martin L. Gore som solist ofte ender med at appellere mere til hjernen, byder Dave Gahan iørefaldende popmusik pakket ind som rock skrevet sammen multiinstrumentalisten Knox Chandler. Titlen Paper Monsters referer til Dave Gahans tidligere liv i overhalingsbanen, hvor stoffer og alkohol kontrollerede ham fuldkomment. ”Waiting for the last time / For my friend to change my mind / Waiting for the last drop / Seems like a long long time”, lyder det på åbneren, den herligt stejlende Dirty Sticky Floors med hårdtpumpede basgang og dominerende anslag af skæv slide-guitar. Paper Monsters er produceret af Ken Thomas (Sigur Rós), hvilket høres tydeligt i den dramaagtige og atmosfæriske lyd, der dominerer storslåede ballader som A Little Piece, Stay og den fremragende strygerbelagte Bitter Apple. Her som på det meste af albummet viser Dave Gahan sig som en fremragende sanger, der har været gennem en rivende udvikling. Paper Monsters lukkes med Hidden Houses og Goodbye, hvor de hårde guitarflader skærer som rivende kontraster til den smækre rytmiske lyd. Paper Monsters er måske ikke mere, end der kunne forventes af Dave Gahan, men viser alligevel, at sangeren sagtens kan stå distancen, når Depeche Mode er ude af funktion.